Was Turkije Bondgenoot van Duitsland in de tweedenwereldoorlog?

Ik ben zelf een Turk en vroeg me af of wij dus Turkije de Duitsers hebben geholpen om aan hun macht te komen. Want ik heb veel gehoord op school ze zeiden steeds dat Turkije samen met Italie en Japan bondgenoot waren met Duitsland.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.5K

Antwoorden (3)

Nee het was niet echt een bondgenoot. Turkije onderhandelde wel met de Duitsers voor hun eigen positie te verbeteren.

"Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleef Turkije lange tijd neutraal omdat eerdere oorlogen (bijvoorbeeld Balkanoorlogen en een jaar later de Eerste Wereldoorlog) het veel ellende en leed hadden bezorgd. Achter de schermen verschaften de Turken echter inlichtingen aan Duitsland in ruil voor Duitse steun aan het panturkisme, wat neerkwam op de Duitse belofte voor onafhankelijkheid van Turkse republieken in Rusland na de overwinning op dit land. In de Balkan en de Kaukasus dienden ook enkele tienduizenden Turkse en Azerbeidzjaanse soldaten in lokale SS-afdelingen."

Zie bron voor volledige uitleg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik denk dat je het verkeerd het begrepen. ;)
Dat was helemaal geen bondgenoot van Duitsland in tegendeel...
Turkije zat bij de geallieerden, de tegenstanders van de asmogendheden.
Zij kwamen na D-Day op 23 februari 1945.

Er bestond een derde groep landen die zich om economische, ideologische of politieke redenen aansloot, maar niet direct door de asmogendheden bedreigd werd of met hen in conflict was. Onder deze groep vielen onder andere de meeste Latijns-Amerikaanse landen zoals Mexico en Brazilië, alsmede Turkije. Deze oorlogsverklaringen aan de asmogendheden, met name die van Argentinië en Turkije, waren in veel gevallen van louter symbolische waarde (Argentinië verklaarde bijvoorbeeld Duitsland pas op 27 maart 1945 de oorlog), hoewel andere landen zoals Brazilië wel substantiële hulp boden.

De laatste categorie werd gevormd door de landen die zelf tot de asmogendheden hadden behoord of pro-Asregeringen hadden gehad, en onder geallieerde druk van zijde wisselden. Dit waren bijvoorbeeld Italië, Iran, Roemenië, en een aantal andere landen. Veelal had het slechte oorlogsverloop in deze landen geleid tot een politieke omwenteling, waarna een pro-geallieerde of communistische regering aan de macht kwam. Vaak eisten de geallieerden een oorlogsverklaring aan de asmogendheden, maar vaak deed de regering dit ook uit eigen beweging in de hoop op minder harde vredesvoorwaarden. Roemenië kreeg bijvoorbeeld in ruil voor de oorlogsverklaring aan Duitsland en Hongarije Transsylvanië terug. Een dergelijke oorlogsverklaring leidde overigens, wanneer nog Astroepen in het land waren, tot (tegen de bevolking gerichte) wraakacties, zoals de Laplandoorlog en het opzettelijk laten overstromen van de Pontijnse moerassen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleef Turkije lange tijd neutraal omdat eerdere oorlogen (bijvoorbeeld Balkanoorlogen en een jaar later de Eerste Wereldoorlog) het veel ellende en leed hadden bezorgd. Achter de schermen verschaften de Turken echter inlichtingen aan Duitsland in ruil voor Duitse steun aan het panturkisme, wat neerkwam op de Duitse belofte voor onafhankelijkheid van Turkse republieken in Rusland na de overwinning op dit land. In de Balkan en de Kaukasus dienden ook enkele tienduizenden Turkse en Azerbeidzjaanse soldaten in lokale SS-afdelingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Turkije was geen bondgenoot van de AS-mogendheden (Duitsland, Italië en Japan). Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleef Turkije voor het grootste deel neutraal, wat de ergernis van zowel de Geallieerden als de AS opriep. Een poging van de Duitse ambassadeur in Ankara, Franz von Papen, om de Turken over te halen om mee te doen aan de oorlog aan Duitse zijde, liep spaak in 1941. Pas in april 1945 verklaarde Turkije - onder hevige druk van de Geallieerden - de oorlog aan de AS-mogendheden.