Waarom liet Karel de Grote mensen vermoorden als ze heksen verbranden?

bron wiki

Karel de Grote wilde dat alle Saksen christen werden, en voelde zich daarom genoodzaakt oorlogen te voeren. Een verklaring voor het gedrag van Karel zou kunnen zijn dat hij het niet kon verdragen dat zijn onderdanen niet hetzelfde geloof hadden, terwijl hij zijn macht als door God gegeven beschouwde. De opvatting dat godsdienstig geloof een persoonlijke levenskeuze is, paste niet in deze zienswijze. Hij liet iedereen vermoorden die weigerde gedoopt te worden, vlees at in de vastentijd, een dode verbrandde of een heks verbrandde.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Karel de Grote deelde de overtuiging die sommige Christenen nog steeds hebben; namelijk een lichaam moet niet verbrand worden. Dit omdat het lichaam anders niet met Jezus kan opstijgen/weder opstaan wanneer het verbrand is. Wanneer je een dode verbrandde, ontnam je deze de mogelijkheid om bij de terugkomst van Jezus mee te gaan naar de Hemel.

Dit is bijvoorbeeld ook een reden waarom mensen die zelfmoord pleegden of bepaalde criminelen na hun dood onthoofd werden; dit was zodat zij geen enkele mogelijkheid hadden om naar de Hemel te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mensen die heksen verbranden waren volgens Karel de Grote bijgelovig en dus geen ware christenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet. De heksenvervolgingen beginnen 600 jaar later dan karel de Grote.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De grote massale heksenvervolging begon inderdaad veel later, maar moord en doodslag op andersdenkenden en mensen van de rand van de samenleving (waaronder heksen) is van alle tijden.