Napolion kroonde zichzelf ook al was de paus aanwezig op de kroning:
Karel de Grote was in 800 door de paus gekroond. Deze kroning was het begin van een jarenlange strijd tussen de keizer en de paus over wie nu de feitelijke wereldlijke macht diende uit te oefenen. De keizer vond dat hij de wereldlijke macht had en de paus zich enkel diende bezig te houden met de geestelijke macht, maar de paus vond dat hij ook de wereldlijke macht behoorde te hebben en gebruikte de kroning van keizer Karel de Grote als voorbeeld van zijn macht. Het was immers de paus geweest welke de keizerskroon op het hoofd van de keizer had geplaatst en de keizer zijn waardigheid dus van de paus had verkregen. De strijd tussen de paus en de keizer werd ook wel de 'investituurstrijd' genoemd en eindigde uiteindelijk in een 'overwinning' voor de paus.

Napoleon weigerde echter zichzelf ondergeschikt te maken aan de paus. Uiteindelijk liet Napoleon paus Pius VII opdraven als een soort opperaalmoezenier. Pius werd ontvangen in Fontainebleau, het jachtkasteel van Napoleon. Pius moest uitstappen in een modderplas en werd vervolgens besprongen door de jachthonden van Napoleons adjudant. De koets werd omgeven door Mameluken met kaftans en kromsabels, zodat het leek of de sultan op staatsbezoek was. De vertrekken van de paus op Fontainebleau waren versierd met de schilderijen die in 1797 uit het Vaticaan ontvreemd waren en als aanspreekpunt kreeg de paus Charles-Maurice de Talleyrand; een uitgetreden en getrouwde bisschop van niet bepaald onbesproken gedrag. Napoleon zette uiteindelijk zelf de keizerskroon op zijn hoofd en voorkwam zo dat de paus opnieuw kon bewijzen dat de waardigheid van een keizer enkel maar kon bestaan door de paus.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed uitgelegd

Andere antwoorden (1)

Dat deed Napoleon zelf.

Toegevoegd na 2 minuten:
De paus Pius VII was wel aanwezig. Napoleon weigerde echter zichzelf ondergeschikt te maken aan de paus en liet hem slechts opdraven als een soort opperaalmoezenier. Napoleon zette uiteindelijk zelf de keizerskroon op zijn hoofd en voorkwam zo dat de paus opnieuw kon bewijzen dat de waardigheid van een keizer enkel maar kon bestaan door de paus.