Wie heeft ooit besloten dat het noorden boven op een landkaart ligt?

Soms zie je oude landkaarten van Holland maar dan op z'n kant. Dus bijvoorbeeld het noorden aan de linkerkant van de kaart.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Ik kan natuurlijk geen naam. Maar ik vermoed dat dat te .maken heeft met de uitvinding van het kompas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens deze bron:

http://www.straightdope.com/columns/read/441/on-maps-why-is-north-always-up

(die tot mijn verassing zelfs door wikipedia aangehaald wordt!)

is Ptolomeüs (90-168 na Chr.) er mee begonnen, vermoedelijk omdat de 'belangrijke' landen in de wereld die hij kende noordelijk lagen, en het boven-rechts kwadrant van de kaart het prettigst was om mee te werken. Hoewel het pas heel veel later algemeen gebruik zou worden om het noorden altijd bovenaan te plaatsen.

http://geography.about.com/od/understandmaps/a/North-At-The-Top-Of-The-Map.htm

koppelt het meer aan de ontwikkeling van het kompas, en het daaruit voortvloeiend begrip van het ´magnetische noorden´, gekoppeld aan het zelfcentrisch wereldbeeld van de Europeanen.

Weer andere bronnen maken de kanttekening dat heel veel culturen het in het verleden en heden anders deden en doen (bv. sommige culturen die het oosten bovenaan plaatsten omdat de zon daar opkwam) , en dat er ook vandaag de dag nog voldoende gespecialiseerde kaarten bestaan die om bepaalde redenen afwijken van deze conventie.

Het klinkt een beetje als zo´n vraag waarop we vermoedelijk het antwoord nooit 100% zullen weten, hoewel ik denk dat het allemaal wel meegespeeld zal hebben...