Hoe liep de Oost-Duitse grens precies?

Omdat er word gezegd dat die verbonden was met de Berlijnse muur, maar Berlijn bevind zich toch geheel in oost Duitsland, dus dat kan dan toch helemaal niet? Dus hoe liep die grens? Is daar een kaart van?

Ik bedoel dus niet de Berlijnse muur, zoals mijn andere vraag, maar de grens tussen oost en West Duitsland.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
63.9K

Het beste antwoord

Op deze kaart is te zien hoe de BRD en de DDR gescheiden waren:
http://plzcdn.com/ZillaIMG/aa49c8b5a2a9f312ed1131820f4abb06.jpg

Wat ik begrijp is dat het gehele communistische deel van het westen werd afgesloten, dus niet alleen Duitsland, zoals te zien is op deze kaart:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EiserneVorhang.png

De muur om West Berlijn zag er zo uit:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karte_berliner_mauer_de.jpg

West Berlijn was dus volledig afgesloten van de DDR, maar voor zover ik weet mochten de mensen uit West vrij reizen naar Oost, alleen mensen uit het Oosten mocht niet naar het Westen. Maar helemaal zeker weet ik dat niet meer. Ik heb er een 8 voor gehad met mijn MAVO maar ik weet het niet 100% meer.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als ik het goed zie, liep de muur helemaal rondom West-Berlijn?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Juist :-)
Er waren wel doorgangen, maar deze waren zwaar bewaakt.

Andere antwoorden (2)

De Duits-Duitse grens (Duits: Innerdeutsche Grenze) was de 1378 km lange grens tussen de Duitse Democratische Republiek en de Bondsrepubliek Duitsland. De Duits-Duitse grens was niet alleen de grens tussen de twee Duitslanden tussen 1949 en 1990, maar ook de grens tussen het Westen met NAVO en Europese Gemeenschap en het Oostblok met Warschaupact en Comecon. De Duits-Duitse grens was daarmee een deel van het IJzeren Gordijn. Een apart deel van de Duits-Duitse grens liep rond West-Berlijn (de beruchte 'Muur' liep dwars door Berlijn), dat als een enclave in de oostelijke bezettingszone lag.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan blijft mijn vraag toch staan. Hoe kan de Duitse Grens nu een deel hebben gehad rond Berlijn? Die is veel oostelijker?
Kijk bijvoorbeeld naar de kaart van HeerVoldemort.
corzijlstra
10 jaar geleden
Volgens mij was aan het Europese eind van WO2 de stad Berlijn geheel bezet door Sowjettroepen. Daarna zou een deal zijn gesloten dat de westerse geallieerden een deel van Berlijn mochten bezetten in ruil voor één of meer landsdelen elders in Duitsland.
Duitsland bestaat uit deelstaten. De deelstaat Berlin wordt omringd door de deelstaat Brandenburg. Laten we Berlin buiten beschouwing, dan liggen er 5 deelstaten in voormalig Oost-Duitsland. Ik noem ze en zeg daarbij aan welke deelstaten in voormalig West-Duitsland ze liggen:
1. Mecklenburg Vorpommern.
Schleswig Holstein, Niedersachsen.
2. Brandenburg.
Niedersachsen (klein stukje).
3. Sachsen Anhalt.
Niedersachsen.
4. Thüringen.
Niedersachsen, Hessen, Bayern.
5. Sachsen.
Bayern.
De voormalige grens tussen voormalig West- en Oost-Duitsland loopt niet dwars door huidige deelstaten heen.
Je kunt googelen op deelstaten Duitsland. Dan kan je het op een kaartje zien.