welke kunststijlen had je in de jaren 50?

Voor een werkstuk voor school, moet ik de kunstijlen uit de jaren 50 omschrijven en ik heb tot nu toe alleen de Pop-art. Iemand die me iets meer over andere kunsstijlen uit de jaren 50 kan vertellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

Kunst
Het existentialisme heeft geleid tot geëngageerde kunst waarin stelling werd genomen tegen sociale en politieke wantoestanden, maar ook tot absurde kunst.

Design
In de jaren vijftig kwam de industriële vormgeving op gang: design.

Colorfield painting
In de jaren vijftig werden schilderijen kleurvelden, van gigantisch formaat. De action painters stelden de actie van de hele mens bij het schilderen voorop.

Cobra
Cobra is ontstaan in Parijs in 1948, het is de naam van een internationale kunstbeweging. Het komt af van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam.
Cobra wilde een nieuwe kunst creëren in een nieuwe samenleving. De cobra- beweging heeft drie jaar bestaan. Nadat het is verdwenen heeft het nog invloed gehad.

pop art
Popart is een kunstbeweging die is opgekomen in de jaren vijftig in de Verenigde Staten en Engeland. In de jaren vijftig beginnen kunstenaars de nieuwe leefomgeving uit te beelden. Ze concentreren zich op de voorwerpen en de symbolen uit de consumptiemaatschappij en de massacommunicatie. De bonte schilderijen, collages en assemblages hebben als basis de nieuwe beeldtaal van de reclame- en mediawereld. Alledaagse voorwerpen krijgen voor het eerst een esthetische waarde en worden in het museum getoond. Deze kunstrichting wordt 'pop art' genoemd. Pop art heeft een verandering in kunstbeleving tot gevolg. Kunst verplaatst zich naar de straat of haalt haar inspiratie uit het straatbeeld. Het is niet meer kunst met een grote K. Het wordt kunst met een kleine K en is toegankelijk voor een grote groep: de massa.

De mensen kunnen kunst nu begrijpen omdat de beelden herkenbaar zijn. Deze vermenging van kunst met een grote K en de beelden uit de massacultuur wordt 'high and low culture' genoemd.

Nouveau Realisme Kinetische Kunst
In de jaren vijftig begon een aantal Kunstenaars zich te specialiseren in bewegende Kunst. Voor de promotie en de fundering van de kinetische kunt is de Franse galeriehoudster Denise René van enorme invloed geweest.

literatuur
De auteurs die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt, verwerken nog vele jaren die vreselijke ervaring in hun literaire oeuvre. Naast het oorlogsthema valt in de na-oorlogse periode vooral het doorgedreven individualisme op: zowel in de dramatiek als in de romankunst gaat iedereen zijn eigen weg.

De Vijftigers
De Beweging van Vijftig ontstond zeker niet in een vacuüm.
Lees verder in bron wegens plaatsgebrek hier.
fremar