Wat is een historische feit/situatie van Karl Marx?

hoe heeft deze zich ontwikkeld? wat zijn de gevolgen geweest? hoe is de situatie nu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op een antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn moeder kwam van Nijmegen en hij was een neef van de familie Philips van het electronicaconcern.

Het beste antwoord

Karl Marx dacht dat als de omstandigheden voor mensen wijzigen, dus als de productiemiddelen niet alleen in handen van de elite zou zijn, dat de arbeiders dan ook zouden veranderen. Hij diagnosticeerde het onrecht in de maatschappij als een strijd tussen de bezitters van de productiemiddelen (geld en de machines, en land en grondstoffen) en arbeid.
Zijn verdienste is absoluut dat er meer maatschappelijke waardering is gekomen voor de factor arbeid.

Mensen veranderen helaas niet door meer macht voor arbeiders of verdeling van de productiemiddelen. Er is namelijk geen onderscheid te maken tussen de arbeider-mens en de productiemiddelen-mens. Mens zijn allemaal hetzelfde: hebzuchtig en egocentrisch. Vergelijk maar eens het grote grabbelen en graaien bij de banken.

Maar in verband met de hogere waardering voor de factor arbeid, vergelijk de CAO s waar de arbeidsvoorwaarden in staan, verdient Karl Marx echt zijn plaats in de geschiedenis en onze waardering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De situatie is nu, dat ie niet meer leeft.
En niemand wil zijn idealen nog uitvoeren. Zeer ernstig dus.
AWM
14 jaar geleden
marx heeft een boek vol theoreticha geschreven aangaande zijn visie op een eerlijke samenleving dmv socialisme en communisme. zijn theorie is door de realiteit ten negatieve ingehaald. het systeem bleek in de praktijk niet goed voor het volk, de machtpositie van de enen leider die net iets gelijker was dan al zijn landgenoten werd en word vaak misbruikt. macht kan vaak corrupt maken. het communisme is daar een duidelijk voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het marxisme heeft een grote invloed gehad op de zich ontwikkelende wereldwijde arbeidersbeweging. Marx keek met een zekere minachting neer op het voeren van loonstrijd als doel op zich zelf, omdat hij van oordeel was dat dit de aandacht zou kunnen afleiden van de uiteindelijke Grote Revolutie. Hij was echter pragmatisch genoeg (bijvoorbeeld in het boekje "Loon, prijs en winst") om vakbondsactiviteiten aan te bevelen als middel om de arbeiders tot organisatie te bewegen en ook om aan te sporen tot strijd voor het algemeen kiesrecht als middel om politieke macht te ontwikkelen. zie ook op www. wikipedia.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Karl Marx geschriften hebben de norm voor het socialistisch denken en handelen geweest.
Marx leerde dat de historie door middel van klassenstrijd stap voor stap voortschrijdt; is het ideale politieke stelsel eenmaal gevonden, dan zal de historie in die zin eindigen. Dit ideale stelsel zal de problemen van voorgaande samenlevingen oplossen. Iedereen zal in vrede, vrijheid en voorspoed leven, zonder dat er regeringen of legers nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marx vond dat alle mensen recht hadden op een menswaardig bestaan en dat mensen die werk verrichten zouden moeten delen in de opbrengst daarvan.
Dat idee is op de een of andere manier niet aangeslagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
feit is dat zijn visie van het 'goede beleid' verdraait en kromgetrokken wordt door andere machthebbers.cuba heeft weer een andere soort als viëtnam en noord korea is ook weer anders als china.de kinderlijke verheerlijking voor een machthebber zoals in noord korea vind je weer niet in china.toch is het systeem zoal goed als slecht voor veel mensen.ik heb veel mensen horen zeggen dat het een goed systeem is,maar dat het letterlijk niet werkt.het komt altijd ten val.het feit van Marx is dat hij veel invloed heeft gehad op het verloop van de geschiedenis van de twintigste eeuw.het begon met een revolutie (toen nog rusland) in 1917 en het communisme bestaat nu nog.sterker nog;het stalinisme in noord korea bestaat nog.het feit is dat het denkbeeld van Marx al meer dan honderd jaar bij veel mensen en volken geliefd is,maar de 'heilstaat' blijft uit.