Is de Trojaanse oorlog de eerste oorlog die bekend is?

Deze oorlog is de eerste in de opsomming van oorlogen die Wikipedia geeft. Maar zijn er geen eerdere oorlogen bekend?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_oorlogen_(chronologisch)

Toegevoegd na 41 seconden:
Trojaanse oorlog was 13e of 12 eeuw voor Christus

10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee er zijn vele eerdere oorlogen bekend, waaronder diverse in Mesopotamie

Maar oorlogsvoering is natuurlijk al veel ouder dan de bekende oorlogen uit de overleveringen en vastlegging van de geschiedenis.

Begraafplaats 117 vlak bij de soedanese grens wordt vaak het gezien als de vroegst bekende resten van oorlogsvoering. De resten zijn meer dan 14.000 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eén van de vroegste weergaven van een oorlog is die van de Egyptische vorst Thoetmosis III. Hij vocht rond 1460 v. Chr. bij Megiddo (dat nu in Israël ligt) tegen een alliantie van stadstaten uit wat nu noordelijk Israël, Libanon en Syrië is. Deze alliantie was opgericht door de vorst van Mitanni (een rijk tussen de Eufraat en de Tigris met invloed tot in Israël) en stond onder aanvoering van de prins van Kadesh, een stad aan de rivier de Orontes. Thoetmosis III won, maar niet volledig. Een deel van de heersers van de geallieerde stadstaten vluchtte Megiddo in, en Thoetmosis moest de stad belegeren tot ze zich overgaf.
Het verslag van deze oorlog is het vroegste dat tot nu toe bekend is, en is onder andere te vinden in de tempel van Karnak, een heiligdom gewijd aan de god Amon en één van de belangrijke toeristische trekpleisters in Luxor.
Natuurlijk zijn er voor die tijd al ontelbare oorlogen uitgevochten, oorlogsvoering zit nu eenmaal in de mens. Maar voor zover nu bekend is de slag bij Megiddo het oudste oorlogsverslag.