Deden rederijkers in de 17e eeuw ook aan het voordragen/schrijven van stukken toneel?

Voor zover ik weet schreven ze vooral poëzie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Jazeker!

Rederijkers schreven zelfs veel toneel. Je moet het schrijven van poëzie in de Vroegmoderne Nederlanden (eind Middeleeuwen tot begin 19e eeuw) niet zo zien als tegenwoordig. Iets als 'proza' bestond destijds nog niet en romans moesten nog bedacht worden. Alles wat geschreven werd, werd gedicht en dat kon in poëzie of in toneelstukken.
Denk voor voorbeelden van rederijkerstoneelstukken maar aan stukken als Warenar (Hooft, blijspel) en de Gysbrecht van Aemstel (Vondel, tragedie - de twee meest voor de hand liggende voorbeelden).
Bredero wordt genoemd als de meest succesvolle dichter, hetzij jong gestorven en daardoor niet tot volledige bloei gekomen. Critici zijn het er doorgaans over eens dat Bredero, als hij niet door het ijs gezakt was en zo gestorven, succesvoller was geworden dan Shakespeare.

Het opvoeren van de toneelstukken die de rederijkers schreven werd niet door henzelf maar door toneelspelers gedaan. Jaarlijks kwamen rederijkerskamer van de Nederlanden bijeen in zogeheten Landjuwelen, waarin ze streden om het beste toneelstuk. De winnaar van een dergelijke wedstrijd organiseerde de editie van het jaar daarop.

Kijk ook hier voor de meest basale informatie over de rederijkers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rederijker