Hoe komt het dat de kerketoren van Sint-Pieterskerk te Berlaar in de provincie Antwerpen, rood is?

Alle andere kerktorens zijn bedekt met leienkleur!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wellicht omdat hij vernield is in 1940 en daarna is hersteld?

De onderbouw van de westertoren van deze driebeukige kerk is nog romaans, en dateert uit het begin van de 13e eeuw. In 1940 werd de torenspits vernield. Volgens onzekere bron om te voorkomen dat de Duitsers gemakkelijk hun geschut op het dorp zouden kunnen richten. In 1945 werd deze gerestaureerd o.l.v. Frans De Groodt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Eigen ervaring is dat architecten soms een reconstuctie/restauratie niet geheel in de stijl van het oorspronkelijke bouwwerk realiseren, maar kiezen voor een (zeer) persoonlijke invulling. Soms ook om nadrukkelijk aan te geven dat het om een restauratie gaat.

Ik kan echter geen verder documentatie vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat naar mijn weten ook geen andere documentatie hierover.
Ik ben bevestigd en voel me erg blij !
Hartelijk!Tot nog eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het eerste antwoord op mijn vraag niet correct is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gegevens die ik heb opgezocht zijn identiek dezelfde met je uitleg

Andere antwoorden (1)

Dat is de basiskleur van rode baksteen.