Ik ben informatie aan het zoeken over de invloed van de maya's, Maar hebben de maya's uberhaupt wel invloed onze cultuur gemaakt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik herinner me nog een datum, lang lang geleden. Ergens rond 21 december 2012. De mayakalender. Er zijn films over gemaakt, bunkers gebouwd, merchandise.gemaakt, noodplannen samengesteld, miljoenen mensen bang gemaakt, duizenden gevlucht op zoek naar veiligheid en tientallen pleegden zelfmoord. En dan heb ik het alleen nog maat over die datum dus weinig invloed ;)

De maya's hebben waarschijnlijk geen invloed gehad op onze cultuur. Simpelweg omdat hun cultuur geisoleerd en verborgen was van onze cultuur, in de tijd dat zij een machtig rijk waren. De maya's leefden in de periode van 200 tot 900 na christus. En overzeese tochten waren niet bekend (alleen van vikingen in Noord Amerika). Pas eeuwen later, in de late middeleeuwen, waren er ontdekkingsreizen van Europa naar Midden Amerika. Zij hebben onder Columbus een hoop grondstoffen en vruchten meegenomen uit Europa en vice versa. Ook cultuurinvloeden werden uitgewisseld, voornamelijk van de kolonisten zelf. Deze columbiaanse uitwisseling was pas van toepassing 6 eeuwen na dato van het einde van het Mayatijdperk. Hun cultuur was daardoor al eeuwen onzichtbaar verscholen in een wilde jungle die voor ontdekkingsreizers niet werden ontdekt. Pas veel later kwam men hier achter.

De Maya's hebben waarschijnlijk meer invloed gehad dan we nu denken. Doordat de Maya's een enorm uitgebreide landbouw hadden, hebben zij veel gewassen geintroduceerd in Europa. Zo brachten Spaanse ontdekkingsreizigers de aardappel naar Europa. Ook peper, ananas, pompoen en cacao werden veelvuldig door de Maya's verbouwd. Dus: wanneer we het over het Nederlandse eten hebben, komen de Maya's regelmatig terug in onze cultuur!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100