Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waardoor kende de republiek een Gouden Eeuw en voor wie was de welvaart weggelegd?

Ik heb morgen pw van geschiedenis en ik moet antwoord geven op de hoofdvraag alleen weet er geen raad mee, zou iemand mij het antwoord willen geven b.v.d. x p.s. geen aanwijzingen aub meteen antwoord

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
736

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Er waren grote vooruitgangen op wetenschappelijk gebied, ook de kunst werd herbeleefd, de handel via de VOC bracht enorm veel geld in het laatje bij de Hollanders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Het is maar wikipedia, maar in de bron zie je een link naar een redelijk correct artikel. Merk in de inhoudsopgave de verdeling van de onderwerpen op. De GE is een complex geheel waarbij alles in alles grijpt en er niet één recht verhaal te vertellen valt.
- Verder moet je niet vergeten dat de VOC wel een leuke bron van inkomsten opleverde, maar dat het vooral de bulkhandel (hout, graan) met de landen aan de Oostzee en de positie van de Nederlanden als stapelmarkt van Europa en de rest van de wereld waren die de kern vormden van de enorme welvaart in de zeventiende eeuw.
- Verder moet je ook niet vergeten dat de tolerantie waar de Nederlanden in die tijd zo beroemd om waren geen tolerantie was uit naastenliefde, maar een vriendelijk soort opportunisme, onverschilligheid om iedereen de ruimte te geven zolang die niet hinderlijk was, als er maar geld verdiend kon worden.

Een volgende keer zul je tijdens de les echt beter moeten opletten en/of je huiswerk maken en/of je docent tijdig om hulp vragen als je het niet snapt, want die is ervoor. Sterkte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding