Is er een mooie benaming voor het (kleine) hoedje en de kanten handschoentjes die vrouwen vroeger droegen?

In de 18e eeuw zag je sommige -rijke- vrouwen een klein, sierlijke hoedje en kanten handschoentjes dragen. Is er eigenlijk een mooie benaming voor dat soort hoedjes en handschoentjes?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Een mooie benaming voor de kleine hoedjes en de kanten handschoentjes die vrouwen vroeger droegen :
` Pedante accessoires`.

Toegevoegd na 5 dagen:
De vraag was : Een mooie benaming voor het hoedje en kanten handschoentjes, toch?
Of heb ik de vraag wellicht niet goed begrepen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag als aanvulling het volgende:
Mijn vader(als hij nog zou leven 111 jaar had het altijd over een "tokhoedje", daar bedoelde hij inderdaad een klein hoedje mee. Het werd ook wel een kapot(je) of kapothoedje genoemd. Hier nog een kinderliedje
regendruppels vallen

Regendruppels vallen tike tike tik op het dak dak dak.
Regendruppels hangen toke toke tok aan de tak.

Regendruppels vallen tike tike tik op mijn kop kop kop.
Regendruppels hangen toke toke tok hoedje op.

regendruppels vallen tike tike tik ik ben in mijn schik.
regendruppels hangen toke toke tok in mijn schik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 'toque' is een klein, maar wat hoger hoedje zonder rand. Maar dat maakte het gedichtje niet minder leuk natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kiirsten ik denk dat ik nog iets leuks gevonden heb.Links naar websites over hoedjes
• http://www.hoedenenzo.nl/
• https://www.capsters.com/
Website voor speciale sporthoofddoeken
• http://www.knithats.de/
Gebreide hoedjes van Con
Haardecoraties Fascinators
Ik geloof dat zo'n hoedje in het Nederlands gewoon 'strohoedje' heet, maar het Franse woord 'canotier' wordt hier ook wel gebruikt. Misschien is dat meer wat je zoekt.