Zijn onze (vroegere) kolonies tegenwoordig rijk?

Indonesië, toen het nog Nederlands-Indië was, was toentertijd rijk maar tegenwoordig is er niet veel over van die rijkdom. Dit heeft volgens mij te maken door de oorlogen en dergelijke nare situaties waarin het land verkeerde, maar hoe zit dat met andere vroegere Nederlandse koloniën? Zijn er ook koloniën die na de onafhankelijkheid erop vooruit zijn gegaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Neen, helaas niet, de Nederlanders hebben de koloniën leeggeplukt en daarna was er niet veel meer te halen. Suriname, de Antillen staan er nou niet echt economisch riant voor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
freekfluweel verbazend hoe je er bij komt.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
leeggeplukt en nu groeit er niets meer?
ronron1212
11 jaar geleden
ga er eens naar toe daar groeit van alles en het is daar echt niet leeg.
De kolonien waren voor ons rijk heel goedkope arbeidskrachten en nieuwe producten voor de nederlandse markt. Nu is dat anders dus je kunt dat niet meer vergelijken. Suriname heeft nog steeds veel rijkdomen in de grond zitten en op curacau is het verdeeld veel olie industrie maar daar werken weer buitenlanders.
11 jaar geleden
Aan grondstoffen en landbouwproducten nog steeds. Nu nog een regering doe de grootschalige corruptie de kop indrukt.