Was Jezus bekend met het boeddhisme en zo ja, heeft hij daar ooit uitspraken over gedaan?

Ten tijde van het leven van Jezus, was het boeddhisme al zo'n dikke 500 jaar bekend en zal ongetwijfeld zijn doorgedrongen tot de regio waar Jezus leefde.
Was het boeddhisme bij de Joden en Romeinen bekend en werd het genegeerd, of zijn er uitspraken over bekend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn inderdaad apocriefe evangelie(n) waarbij over de jeugdjaren van jezus wordt gesproken met een reis naar het Oosten. Maar voor zover is weet zijn die niet zo expliciet dat over het Boeddhisme wordt gesproken.
Welke evangelie dat is ben ik vergeten. Daar komt vast wel iemand mee. Tenzij is abuis ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De verhalen over de jeugdjaren van Jezus, berusten toch alleen maar op aannames? Om niet te zeggen legendes?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja sommige legendes aannames berusten dan ook op apocriefe evangelies.
Maar het is niet te bewijzen of uit te sluiten dat als er ergens in een apocrief evangelie over een reis naar het oosten wordt besproken dat ook zo geweest is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/jezus-jaren-verdwenen-jeugd-jaren.109455
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.evangelie-hindoes.nl/artikelen.php?cat=1&aid=7
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het 'Evangelie van Issa' staat daar iets over geschreven. Maar of dat betrouwbaar is.... http://evangelievanissa.nl/?p=713
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Israel is altijd een doorreisland geweest, en ongetwijfeld zijn er allerlei invloeden geweest. Of er toen ook al zo in in ""dommen"" en ""ismen"" werd gedacht, als hedentendage?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag! +

Het beste antwoord

Het is wel zeker dat het Boeddhisme bekend was in het Romeinse Rijk, alleen al vanwege de zijderoute, die tussen China en het Midden Oosten liep en dwars door Boeddhistische landen liep. (De Islam bestond nog niet!) Zoals de kunst in wat nu Afghanistan, Pakistan en India is werd beïnvloed door het Griekse Hellenisme, zo kan het best zijn dat Boeddhistische ideeën in het Romeinse Rijk (en dus bij de Christenen) terecht is gekomen. Volgens de link is daar inderdaad sprake van. Voor zover ik weet is er in de Romeinse en/of Joods-Christelijke wereld nooit over het Boeddhisme geschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je antwoord is wel een beetje dubbel.
'Het is wel zeker' en dan 'zo kan het best zijn';
'volgens link is daar sprake van' en dan 'is er nooit over geschreven'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik bedoelde is: het bestaan van het Boeddhisme was bekend, en het zou daarom best kunnen dat Boeddhistische ideeën in het gedachtengoed van het Romeinse Rijk zijn terechtgekomen. Gezien de overeenkomsten tussen het Boeddhisme en het Christendom is het een mogelijkheid, maar bij mijn weten is er geen direct bewijs voor. Er zijn bovendien ook zeer grote verschillen.
Is dit minder dubbel?

Andere antwoorden (1)

Afgezien van het feit dat het Boeddhisme geen religie is maar een filosofie
durf ik mijn hand er niet voor in het vuur te steken, dat deze levenshouding ook bekend was in het Israel van Jezus Christus. In de periode 300 v Chr en 600 na Chr was het Boeddhisme ook in beperkte mate (via de Zijderoute) bekend in het Midden Oosten, waaronder Egypte. In 2005 na Chr geeft de statistiek geen enkel cijfer omtrent het boeddhisme in Israel.
Maar terug naar de tijd van Jezus Christus en met name Hij zelf.
Uitgaande van het Christelijke geloof is Jezus Christus een der Heilige Drie Eenheden, De vader, de Zoon en de Heilige Geest . In de geloofsleer zegt Jezus
….gij zult geen afgoden vereren maar mij alleen aanbidden. In deze algemene samenvatting kunt u aflezen, dat zo het Boeddhisme als een godsdienst wordt beleden, dit niet in overeenstemming is met een der geboden van de Tien Geboden van God.

Expliciet zijn er mijns inziens geen bindende uitspraken bekend.

Toegevoegd na 1 uur:
elicrates wees mij op een fout.
ik bedoelde te zeggen dat Jezus Christus een van de drie figuren is van de H.Drie Eenheid. Natuurlijk gaan we uit dat er daarvan maar één bestaat. (..is Jezus Christus één, der Heilige Drie Eenheden, de Vader, de Zoon en de H. Geest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed een goed antwoord.
Alleen de formulering van 'een der Heilige Drie Eenheden' is nou net wat ze niet wilden uitdrukken op het concilie. Want ze wilden graag één eenheid bestaande uit drie, en dríe eenheden zou weer terug bij af zijn. Een beetje vreemd mss....
Maar dat wist je natuurlijk al wel