Waarom werden er zo weinig nijlpaarden en krokodillen ingezet bij de gevechten met dieren in het Romeinse rijk?

Ik ben momenteel het boek van Fik Meijer aan het lezen over gladiatorenspelen en ander volksvermaak in de arena's in de Romeinse tijd. Hij heeft het hier onder andere over de gevechten met dieren. Hij zegt dat er maar weinig krokodillen en nijlpaarden optraden in deze gevechten. Hoe komt het dat juist deze dieren zo weinig te zien waren in bijvoorbeeld het colosseum?

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik heb hier nog eens overheen gelezen en jullie hebben allebei een deel van het juiste antwoord. Het gaat inderdaad voornamelijk over het vervoer van de dieren. Er waren aan boort van de schepen weldegelijk bassins. Deze waren echter van dusdanig slechte kwaliteit dat de dieren de reis vaak niet overleefden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb het boek een paar jaar geleden ook gelezen en vroeg me dat destijds ook af.

Op internet is daar niets over te vinden, maar met een beetje logisch redeneren lijkt de oorzaak me te liggen in het feit dat deze beide diersoorten (in tegenstelling tot olifanten, leeuwen, beren e.d.) toegang moeten hebben tot een bassin met water en dat dat in de stallen lastig was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Afgezien van het feit dat er weinig tandenstokers waren en nagelvijltjes voor dergelijke dieren, waren ze niet of nauwelijks te vervoeren. Met een olifant kon je tenminste nog over de bergen, zoals Hannibal bewezen heeft. Nijlpaarden en krokodillen vanuit hun leefomgeving overbrengen in zeewaardige schepen lijkt mij tot de onmogelijkheden te hebben behoort. Als er al sprake was van een gevecht tussen mensen en nijlpaarden of krokodillen zal dat wel in de buurt van de biotoop van het beest zijn gebeurd maar niet in een arena. Misschien had mijnheer Meijer ook wel een rijpe fantasie?

Toegevoegd na 3 dagen:
Beertender.Kennelijk heb je nog steeds behoefte aan en antwoord. Zonder wapen vermag een mens weinig tot niets tegen een nijlpaard of krokodil. Zeker niet in het water. Nou ik zou zeggen wat stel je voor? Een gevecht op het droge?Ik sta dus tegenover een opgefokt nijlpaard. Dat beest is zeer slechtziend maar heeft een uitstekend reukvermogen. Hij kan ook harder lopen dan de mens. Ik heb gekozen voor een drietand. Wat vermag ik daarmee te doen? Door zijn huid prikken? De enige zwakke plek is zijn oog. Of als hij zijn bek open spert zou je natuurlijk de drietand dwars in zijn bek kunnen planten. Maar dan nog?? Hoe ontwijk ik die kolos? Het beest loopt over me heen alsof het niks is. Nu nog tegen de krokodil! Een soortgelijk gevecht. Er zit geen spanning in. Laten die lui in de arena nu net voor de spanning komen. En zolang er geen mensenbloed vloeit is er geen spetter aan. Dus saaiheid was de reden dat deze dieren niet werden gebruikt of nauwelijks.