waar kan ik goede sites/informatie vinden over het himalaya gebergte?

ik moet voor school een werkstuk maken over het gebruik van het himalaya gebergte door mensen nu en vroeger. (ik heb het onderwerp niet zelf uitgezocht) maar ik kan helemaal niks vinden. de enige sites die ik kan vinden zijn wikipedia en wat vakantie sites. help mij alsjeblieft

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Op Wiki staat veel informatie, en op verschillende reiswebsite kun je ook veel vinden. Succes met je werkstuk!

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, ik zie net dat je die juist niet wil hebben. Misschien deze link:
http://www.kinderpleinen.nl/showPlein.php?plnId=1736

Of deze:
http://himalaya.startkabel.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Himalaya, ook wel Himalayagebergte of Himalaya's genoemd (Hindi: हिमालय, Himālaya; Tibetaans: ཧི་མ་ལ་ཡ; Urdu: سلسلہ کوہ ہمالیہ, Salsal-kwe-Himalay; Chinees: 喜马拉雅山脉, pinyin: Xǐmǎlāyǎ Shānmài), is een gebergte in het zuiden van Azië. De Himalaya vormt de scheiding tussen de hoogvlakten van het Tibetaans Plateau in het noorden en de riviervlaktes van het Indisch Subcontinent in het zuiden. In ruime zin worden soms ook de aangrenzende Karakoram, Hindoekoesj, Pamir en Kunlun tot de Himalaya gerekend, gebergten die geologisch gezien tot hetzelfde systeem behoren. Als alleen de eigenlijke Himalaya wordt genomen, is de totale lengte rond de 2500 km. De breedte varieert tussen de 200 en 400 km. De Himalaya bevat meer dan 40 bergtoppen boven de 7.000 meter hoogte en 9 toppen boven de 8.000 meter. Daaronder is de hoogste berg ter wereld, de Mount Everest (8850 m[1] hoog). De Himalaya valt bestuurlijk onder de grootmachten India en China (Tibet) en de kleinere berglanden Nepal en Bhutan. Het uiterste westen van het gebergte tenslotte valt onder Pakistan. De Himalaya is het brongebied van enkele van de grootste rivieren van Azië, die honderden miljoenen mensen van drinkwater voorzien.
De Himalaya speelt daarom een belangrijke rol in de Indiase en Tibetaanse mythologie, religie en literatuur. De naam Himalaya stamt uit het Sanskriet en is een samenvoeging van de woorden hima (sneeuw) en layas (woonplaats): letterlijk: "woonplaats in de sneeuw". Het gebergte wordt door zowel hindoes als Tibetaanse boeddhisten beschouwd als de woonplaats van de belangrijkste goden. In de loop van de geschiedenis heeft de Himalaya naast miljoenen hindoeïstische en boeddhistische pelgrims verschillende groepen bezoekers getrokken: Indiase vorsten die in de zomer het koelere bergklimaat opzochten, westerse ontdekkingsreizigers en koloniale bestuurders, en vanaf de 19e eeuw bergklimmers en toeristen, de laatsten vaak op zoek naar spirituele zingeving.

Dit is het begin van een uitgebreid artikel over het gebergte in de wikipedia. Daar kun je echt veel informatie uit halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat ik heel ouderwets klink (en ik ben pas 25, haha), maar ga naar de bibliotheek. Daar hebben ze vast genoeg informatieve boeken over de Himalaya die je kunt gebruiken. Boeken zijn vaak vollediger, betrouwbaarder en makkelijker te begrijpen dan de informatie die je gemiddeld op internet vindt.