Wat is de oudste godsdienst ter wereld?

De godsdienst hoeft niet per sé meer te bestaan. Maar hoe lang geleden zouden er dus voor het eerst godheden zijn aanbeden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Dat is niet meer na te gaan, omdat er geen overleveringen zijn. Maar misschien heb je iets aan dit stukje tekst.

Overeenkomsten primitieve godsdiensten
De geleerden weten niet precies hoe de godsdienst is ontstaan. Wel hebben zij de gewoonten en gebruiksvoorwerpen van prehistorische mensen en primitieve culturen bestudeerd en daaruit afgeleid, dat de mens altijd behoefte gevoeld heeft rekening te houden met krachten buiten zichzelf die buiten de natuurlijke oorzaken en gevolgen om werken. De hedendaagse primitieve godsdiensten bedoelen niet een verklaring te geven voor de oudere, maar zij vertonen zoveel frappante punten van overeenkomst met prehistorische godsdiensten, geloofsopvattingen en erediensten dat zij er ons toch iets over leren.

Rituelen in het Stenen tijdperk
Twee onoplosbare raadsels brachten de primitieve mens tot een geloof in krachten buiten de tastbare wereld rondom hem: de dood en de wisselvalligheden van de oogst en de jacht. We weten zeker dat de mens uit het Stenen Tijdperk zich voor het probleem van de dood interesseerde. De Neanderthaler die van 150.000 tot 60.000 v. Chr. leefde, kende een rituele begrafenis en legde werktuigen van vuursteen in de graven. De latere Cro-Magnonmens omringde zijn doden met sieraden, wapens en voedsel en smeerde hen in met rode oker om hen het aanzien te geven van levende en gezonde mensen (zie afbeelding rechts). De jaarlijkse cyclus van het plantenleven vertoont een zekere regelmaat, maar de wildstand is voor jagersvolken zeer verschillend. De Cro-Magnonmensen kwamen tot hoge artistieke prestaties, maar deze waren geen doel op zich: ze stonden vooral in dienst van de godsdienst en de magie. De prehistorische wandschilderingen in Noord-Spanje en Zuid-Frankrijk bevatten heel veel afbeeldingen van dieren, en van deze dieren zijn er weer veel geraakt door en werpspies of een pijl: de schilders probeerden daardoor invloed uit te oefenen op een bovenmenselijke macht die voor een goede wildstand moest zorgen en hun geluk moest brengen bij de jacht. De mensen van die tijd geloofden dus in het bestaan van deze machten en aan de mogelijkheid met hen in contact te komen(zie afbeelding inleiding).

Natuurgodsdiensten
De oudste godsdiensten bevatten ook een geloof aan bezielde krachten in planten en dieren. Zo associëren Aboriginals in Australië en veel Amerikaanse Indianenstammen families en clans met bepaalde dieren en planten; we spreken dan van totemisme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Net zo oud als de mensheid, nadeel van inteligentie; Men wilde alles en ook het onverklaarbare verklaren, dus kwamen de bosgeesten, heilge bomen, heilige koeien en nou ja de rest kan je wel invullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me meer te maken te hebben met fantasie in combinatie met angst, dan met intelligentie.
burgos
11 jaar geleden
Mij lijkt het een zekerheid dat God bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel een begin van inteligentie, als ze zo dom als een koe waren, was er nooit een godsdienst gekomen, maar dan liepen we nu nog rond in een bos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@burgos, hoezo? Mij lijkt dat dus niet.
Volgens de Wikipedia is het woord Godsdienst een ander voor Monotheïstische religie. Geen enkele definitie van het woordreligie wordt universeel geaccepteerd. Dit maakt het dus moeilijk om de criteria daarvoor te bepalen.
Van de monotheïstische religies is het Judaiisme de eerste +- 2000v.Chr met de geboorte van Abraham.

Judaiisme is ook de enige religie die is gebaseerd op een massa openbaring. De normen en de waarden hiervan zijn de basis voor de gehele westerse wereld en werden gepresenteerd voor de berg Sinai. Alle andere religies van die tijd zijn gebaseerd op individuele dromen of visies. Daarnaast waren de Joden de eerste die gebed, gebedshuis, goede doel, gastvriendelijkheid, vrouwenrechten presenteerden.