Hoe komt een 'goedendag' aan zijn naam?

Zie je dat plaatje? Dat is een goedendag. "Een goedendag? Weet je het zeker? Dat is toch geen naam voor een dodelijk wapen als dit?!" Inderdaad! Dus vraag ik nu aan jullie: Hoe komt een goedendag aan zijn naam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
37.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit is geen goedendag maar een vleugel. Een goedendag is een lange stok met een ijzeren punt eraan. Zie afbeelding
Antoni
4 jaar geleden
@Rvink, in een reactie kan je geen afbeelding plaatsen, alleen een URL naar een afbeelding.
Antoni
4 jaar geleden
@Rvink, ik vermoed overigens dat je niet een vleugel, maar een (strijd)vlegel bedoelt. Zie de informatie op https://nl.wikipedia.org/wiki/Strijdvlegel. De tekst op die website geeft je gelijk: "De strijdvlegel wordt vaak foutief morgenster of goedendag genoemd.".

Het beste antwoord

Het wapen dat je toont op je afbeelding draagt dezelfde benaming als de 'gepinde' staf. Ze zijn verwant aan elkaar.

Er is getuige de vele sites hierover het volgende:

Vanwaar nu de naam "goedendag"? Deze naam komt enkel voor in de Franse bronnen van die tijd, maar wel steeds als "godendarz" of iets dergelijks. Men is dus niet zeker van de oorsprong van deze benaming. Er bestaat een theorie dat de ethymologie te zoeken is in de combinatie van "goed" en "dag", ofwel een "goed steekwapen". Dag heeft dezelfde stam als het woord "dagge" of dolk, en betekent steekwapen. Maar deze verklaring schijnt vanuit taalkundig oogpunt niet te kloppen. Het meest waarschijnlijke is dat het een afgeleide is van een Frans woord. De Vlamingen zelf noemden het wapen een "gepinde staf".
(Zie plaatje over welk wapen het hier gaat)

Deze verklaring vind ik ook wel grappig:

Er bestaat nog een geheel andere (denkbeeldige) verklaring voor de herkomst van de naam. Als de Vlaamse soldaten de Fransen op hun goedendag spietsten, staken ze die meestal met de punt in de keel van de vijand. Zo waren ze zeker dat die direct dood was, en het was ook de enige plaats waar men gemakkelijk door het harnas kon spietsen. Doordat de goedendag in de keel van de vijand drong, knikte die met zijn hoofd naar voren. Het leek alsof de getroffene "Goedendag" zei, en de Vlamingen zouden dit zo lachwekkend hebben gevonden dat zij daaraan de benaming ontleenden.
(ook hier het wapen van de afbeelding)

Toegevoegd na 1 minuut:
De eigenlijke werking van het wapen is hetzelfde, op afstand proberen de vijand in de keel/kin te steken, omdat hier het pantser dun of niet aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat knikken klinkt plausibel +1

Andere antwoorden (3)

Voor je iemand er mee sloeg zei men dus goedendag, in die zin van droom maar fijn....

Toegevoegd na 6 dagen:
Geleerd met geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De goedendag was een wapen van Vlaamse oorsprong. Het is wellicht afgeleid van "dag". Dagger in het Engels: dolk. Goedendag: dus goede dolk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goedendag is niet alleen een welkomstgroet, maar ook een afscheidsgroet.
Afscheid nemen = goedendagzeggen. Afscheid nemen van het leven = goedendagzeggen.
Een middeleeuws wapen was de morgenster of goedendag. Een knots, aan het dikke uiteinde met ijzeren punten beslagen. Als je getroffen werd door een morgenster (= een goedendag) dan nam je afscheid van het leven.
In een oude Van Dale wordt de volgende verklaring gegeven voor de naam goedendag:
"Men wil, dat het wapen zijn naam droeg naar het -Goeden dag-, dat de Vlaming, onder het toeslaan, zijn vijand spottend toeriep."
Bron: Van Dale, 1881.
een jaar geleden