Waarom voerde Napoleon Bonaparte zoveel oorlogen? Wat was zijn drijfveer om zoveel landen aan te vallen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Er was al eerder besloten aan alle andere landen de oorlog te verklaren omdat het Franse volk bang was dat alle andere landen waar de monarch nog wel aan de macht was Frankrijk binnen zouden vallen. Het mandaad was dus al voorhanden. De zogenaamde reden was om de andere landen van het juk van de adel te ontdoen. De precieze reden zullen we waarschijnlijk nooit kunnen achter halen maar het escaleerde door de allianties die gevormd werden.
Vele monarchen waren oprecht bang voor het gepeupelte en voerden dus allerlei repressieve wetten in. Er vluchten mensen naar Frankrijk waarna de Fransen een goed excuus hadden om binnen te vallen.
De Engelsen wilden niet dat de Fransen Vlaamse en Nederlandse haven steden zouden overnemen uit angst voor een invasie. Wat best ironisch was aangezien de Engelsen al veel eerder de meeste macht bij de koningen hadden weg gehaald. Zij vonden echter dat er een groot verschil bestond tussen een koning van wat macht ontdoen en deze onthoofden.
Uiteindelijk ging het waarschijnlijk gewoon om een mengelmoes tussen angst en een honger naar macht. Zoals de meeste oorlogen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hij was zijn tijd ver vooruit.
Pas jaaaaren later kwam het er toch van: DE EU
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hij wilde heerser worden van één groot rijk met hem aan de top. Doet me denken aan Julius Ceasar, en een stukje recenter een duitser met een klein snorretje
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hij wilde primair de Franse revolutie veiligstellen. Deze werd bedreigd door de Europese monarchieen (de coalitieoorlogen) die in de Franse revolutie een bedreiging zagen voor hun eigen machtspositie. Daarnaast was Napoleon wat we nu een imperialist zouden noemen en ter meerdere eer en glorie van Frankrijk bv Egypte binnenviel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De reden dat hij zoveel oorlogen voerde was zijn expansiedrift. Het liefst wilde hij alle landen verenigen en de wil van Frankrijk opleggen.