Waar was het Tiananmen Protest tegen gericht?

Waar protesteerden ze toen eigenlijk tegen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Tegen inflatie en corruptie. Ook deden veel studenten mee omdat ze geen carriere mogelijkheden hadden.
Dit werd in gang gezet door de dood van de hervormingsgezinde Hu Yaobang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Studenten protesteerden tegen alles wat verboden was in China.

Op deze website kun je lezen wat ze van de regering eisten:
http://historiek.net/overige/705-studentenopstand-in-peking-1989
"Ze eisen van de Chinese regering onder meer het recht openlijk kritiek te mogen uitoefenen op de regering. Daarnaast wilde men zelf kunnen bepalen wat voor werk men doet en vrij naar het buitenland reizen. Ook eisen de studenten dat niet-communistische partijen voortaan het recht krijgen in het openbaar op te treden, willen ze vrijheid van pers en vrijlating van politieke gevangenen. Veel protestanten roepen dat ze willen dat er een eind komt aan de corruptie binnen de Communistische Partij en eisen meer democratie. Volgens historici liet veel van de protesterende studenten zich inspireren door de hervormingen zoals die rond die tijd onder Michail Gorbatsjov in de USSR plaats vonden."