Wie waren de eerste en laatste keizer van het Romeinse Rijk?

Ik wil graag weten wie de eerste en laatste keizer waren van het Romeinse Rijk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

De laatste Romeinse keizer - en dan wordt meestal opgevat als de laatste keizer van het West-Romeinse Rijk - was Romulus Augustulus; afgezet in 476 na Christus. Een wonderlijke naam: Romulus is de naam van de legendarische eerste koning (753 voor Christus) en betekent letterlijk: klein Rome. Augustulus is de verkleinvorm van Augustus, de eerste keizer, betekent letterlijk: het Verheventje. Rometje het Verheventje dus. Het Rijk was toen heel klein, dus die naam is wel treffend.
De laatste keizer van het Oost-Romeinse of Byzantijnse Rijk was Constantijn XI. Die regeerde tot 1453, toen het Ottomaanse Rijk Constantinopel innam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De eerste was keizer Augustus (volledige naam: Gaius Octavius, Gaius Iulius Caesar, Imperator Caesar Augustus)
Hij was de adoptiezoon van Julius Ceasar en hij regeerde van 27 voor Christus tot 14 na Christus.

De laatste was Keizer Justinianus I (volledige naam: Flavius Petrus Sabbatius Iustinianus).
Hij regeerde van 527 tot 565.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Romeinse_keizers#Lijst_van_keizers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Romeinse keizerrijk wordt geacht begonnen te zijn met keizer Augustus.
Theodosius was de laatste Romeinse keizer van formaat.
Bronnen:
fremar