De registratie van geboorten, huwelijken, echtscheidingen en overlijdens werd ingevoerd. Het begin van de Burgelijke Stand. Ook de achternaam was een idee van Napoleon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit bijvoorbeeld:

Napoleon voerde niet alleen oorlogen. Tijdens zijn bewind werden standaardmaten als de kilo, liter en meter ingevoerd. Burgers moesten een achternaam opgeven. Burgerlijke wetgeving werd vastgelegd in de Code Napoleon. Versnipperde staatjes en vorstendommen werden samengevoegd tot overzichtelijke bestuurlijke eenheden.

Uit deze bron

Toegevoegd na 3 minuten:
En kijk bij de tweede bron bij:
Vernieuwingen ingevoerd tijdens het napoleontische bewind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het metriek stelsel ingevoerd.
Anders zaten we nu nog met ellen, duimen en voeten te meten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Arc de Triomphe in Parijs. Hij was opdrachtgever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankzij Napoleon rijden we nu bijna overal in Europa rechts. Het wegenstelsel is uitgebreid door hem. Veel burgerlijke wetgeving stamt af van de Code Napoleon. Onderwijs en gezondheidszorg zijn dankzij hem verbeterd en breed toegankelijk. Carrièremogelijkheden zijn voor iedereen toegankelijk, omdat hij iemands vaardigheden belangrijker vond dan afkomst. En indirect: kunst die door hem was geroofd ging terug naar de landen waar het hoorde, en was niet langer privé-eigendom, maar ging naar musea waar iedereen ernaar kon kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf dit moment werd rechts en links aangehouden, vandaar dat er bijna in alle landen rechts wordt gereden.

Oude gewichten werden afgeschaft en er kwam een eenheid in maten, kilo, pond.

Iedere burger kreeg rechten en plichten.Verbetering van onderwijs en gezondheidszorg. Burgerlijke stand registreren. Carrieremogelijkheden voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Napoleon was goed in wiskunde.Er staat een meetkundige stelling op zijn naam:Als je aan elke zijde van een driehoek gelijkzijdige driehoeken vastmaakt, ofwel allemaal naar binnen ofwel allemaal naar buiten gericht, dan vormen de zwaartepunten in deze driehoeken de hoekpunten van een gelijkzijdige driehoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in Limburg is de Noordervaart en een stuk van de zuid-willemsvaart gegraven door (de arbeiders van) Napoleon...
die kanalen zijn nu nog te zien tussen Lozen(België) en Nederweert en Beringen...

Toegevoegd na 2 minuten:
tussen 1800 en 1811 wilde Napoleon een kanaal hebben dat Antwerpen en Dusseldorf zou verbinden... hij heeft het nooit helemaal af laten maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil nog aan toevoegen dat Napoleon ook verantwoordelijk ik voor de indeling van huisnummers. Dus even en oneven tegen overelkaar van de straat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Ark de triomphe is ook van hem, als tegen van macht :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- De achternamen heeft hij ingevoerd.
Veel mensen denken dat hij de achternamen heeft bedacht, maar dat klopt niet, want hij was geboren als Napoleone di Buonaparte. Hij heeft de achternamen dus alleen maar verplicht gemaakt en niet bedacht.
- Voedsel uit blik.
Ook voedsel uit blik hebben we aan Napoleon te danken. Ruim twee eeuwen geleden moesten soldaten hun voedsel lang kunnen bewaren, omdat ze soms lange veldtochten hadden, maar ze hadden daar nog geen manier voor. Napoleon bedacht een wedstrijd en die werd gewonnen door Nicolas Appert. Hij zorgde ervoor dat de legers steeds op konden met een lading verse groenten in blik.
- Rechts rijden verplicht gemaakt.
Vroeger reden alle rijke mensen links en alle arme mensen rechts. Maar later wilden de rijke mensen niet meer te veel opvallen en gingen zij ook maar rechts rijden. Daarom voerde Napoleon in dat iedereen rechts moest rijden.
- De maten in gevoerd.
Vroeger meten mensen met allemaal verschillende maten. Napoleon voerde in dat iedereen met de maten (meter, kilo enz.) moest meten.
de Burgelijke Stand (het registreren bij geboorte, bij huwelijk, bij echtscheiding en bij overlijden)
Engeland heeft Napoleon, hoe graag hij het ook wilde, niet kunnen veroveren. Daarom rijden ze daar nu ook nog rechts en meten ze net met de centimeter, maar met de inch.