Hoe is de grens tussen Belgie en Nederland ontstaan?

Wie heeft gezegd dat daar de grens komt, en niet ergens bij Brussel of juist Dordrecht? En hoe is het idee uberhaupt ontstaan om Belgie van ons weg te nemen?

Ik bedoel hier de tijd dat het nog De Nederlanden heetten (16e eeuw).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

De Zuidelijke Nederlanden (wat jij België noemt in je vraag) beginnen bij de afscheiding van de Noordelijke Nederlanden (je noemt dat Nederland) bij de Acte van Verlatinghe van 1581.

De scheiding tussen het noorden en het zuiden werd duidelijker na de Val van Antwerpen in 1585 en vele andere militaire successen van de Spanjaarden. Die steden waren in weliswaar in opstand gekomen tegen de katholieke Spanjaarden en hadden zich aangesloten bij de protestantse opstandelingen, maar ze werden verslagen door de Spanjaarden.

Bij de dood van landsheer Filips II in 1598 waren de Nederlanden daardoor verdeeld geraakt:

- de vrijgevochten protestantse, noordelijke gewesten (voortaan de Verenigde Provinciën of de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden genoemd), met het calvinisme als staatsgodsdienst en een groeiende rol voor de Oranjedynastie.
- de zuidelijke, katholieke gewesten, waar met de hulp van de Spaanse troepen de Bourgondisch-Habsburgse dynastie en het rooms-katholicisme als staatsgodsdienst bewaard bleven en het daar aanwezige calvinisme werd uitgeroeid.

Bijzonder was dat het katholieke Staats-Brabant, zeg maar het huidige Noord-Brabant, bij de Vrede van Münster door Spanje aan de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden werd afgegeven. Die grens tussen de Republiek (zeg dus maar Nederland) en de Zuidelijke Nederlanden (zeg maar België) werd bepaald door de frontsituatie op dat moment tussen de Nederlandse opstandelingen en de Spanjaarden.