Hoe komt het dat in China pas een jaar later bekend werd dat de Russische Spoetnik was gelanceerd?

Ik vind het maar een rare kwestie, aangezien China en Rusland toch toentertijd groot bondgenoten waren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bond genoten in het kwaad ! Ja in naam de zelfde ideologie , en wat hun bond de gemeenschappelijke vijand Amerika . Maar geen warme vriendschap . Ook vreemde constructie 's in samen werking , zoals Rusland leverde Bep goederen / en China leverde dan duizenden Chinezen (dwang)arbeiders om in gevaarlijke mijnen te werk gesteld te worden . Nee de samen werking was louter op pragmatische basis , ja China had toen ook geen zin (belang) om de grootsheid van USSR in het land rond te bazuinen . Communicatie , dmv radio , kranten , werden door de staat strikt gecontroleerd . En het interesseerde de gewone Chinees totaal niet ! Die was bezig te overleven in een terror staat . Nu zo'n zelfde situatie in Iran , korea info van buiten , wat niet ter glorie Vd machts hebbers is , of het vijandschap beeld niet versterkt , is niet wenselijk . Nu is dat enigszins anders door internet maar het lukt die landen en helaas nog veel meer landen om het nieuws te kleuren .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via allerlei ruimtevaartprogramma's en boeken weet ik dat ook de Chinezen alles tijdig over Apollo's, Juri Gagarin, Spoetnik, etc. wisten. Alle berichten vooral uit het westen sijpelten via al dan niet illegale kanalen China binnen. Dat wilt niet zeggen dat iedereen in het reusachtige China direct deze berichten heeft vernomen. Mijn vraag wat is precies de bron van deze bovenstaande verrassende bewering ?

De Russen en de Amerikanen zaten trouwens in een ruimterace. Wie vliegt het eerste in een maal om de aarde, wie landt als eerste op de maan ? De Chinezen waren geen tegenstander in deze strijd, dus waarom zou iemand hun dit wereldnieuws (Spoetnik) moeten of willen onthouden ?