Wat waren de gevolgen voor boeren in de omgeving van veenendaal en wageningen bij de inudaties van 1939?

In Veenendaal tot wageningen is er in 1939 een groot stuk land onder water gezet(in de winter 1939-1940 kon je zelfs van Veenendaal naar Wageningenschaatsen!!). Dit was om de verwachte Duitsers tegen te houden. Deze unidaties waren deel van de grebbelinie. Ik weet al dat er de mogelijkheid was om schademelding te doen. Nu kan ik er niet veel meer over vinden. Alle informatie die u gevonden heeft, of zelf weet, is bruikbaar, dus, weet u ook maar iets heel kleins, beantwoord deze vraag!
bijvoorbaat hartelijk dank!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ik ben in wageningen geboren en ik woon in veenendaal :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben je van wageningen naar veenendaal geschaatst, toen er ijs lag op het geïnundeerde gebied?? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud schat je tt123 wel niet? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laten we ervanuit gaan dat hij 10 was toen hij naar veenendaal kwam, plus 2012-1939= 73 + 10= 83, mooie leeftijd, niet? :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele mooie leeftijd. Wat oud voor een scholier, maar een mooie leeftijd, dat zeker :-)

Het beste antwoord

Google is your friend..

Ik kwam uit in de registers van de Historische Verenging Oud Veenendaal (http://www.oudveenendaal.nl/archief/register-van-ons-blad/) waar vooral in de jaargangen 1996-2000 (http://www.oudveenendaal.nl/upload/file/Registers%20blad%20Oud%20Veenendaal/Index%20Oud%20Veenendaal%201996-2000.pdf) en 2001-2005 (http://www.oudveenendaal.nl/upload/file/Registers%20blad%20Oud%20Veenendaal/Register%202006-2010.pdf) een aantal artikelen vermeld staan over de tweede wereldoorlog en over de grebbelinie. Dat is informatie heel specifiek over de gevolgen voor Veenendaal en omstreken. Ik ga er vanuit dat je nog wel artikelen op kunt vragen bij deze vereniging.

Zo niet, maak dan eens een afspraak op het gemeentearchief, daar is nog meer documentatie te vinden over de geschiedenis van Veenendaal, en ongetwijfeld ook over dit onderwerp.

Zie: http://www.gemeentearchief.veenendaal.nl/index.php?simaction=content&mediumid=10&pagid=587
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi hé, alle info voor het oprapen :-). Vraagsteller is 15, zie ik. Zeg je tegen de archivaris dat je scholier bent en geen ervaring hebt met archiefonderzoek, maar wél interesse hebt in dit onderwerp, dan zal hij waarschijnlijk al het één en ander voor je klaarleggen. Die worden meestal behoorlijk enthousiast van jongeren die interesse hebben in de plaatselijke geschiedenis, dus zullen graag helpen.

Andere antwoorden (2)

Hier een verhaal over o.a. de rol van de burgemeesters (uitbetalen steun en herhuisvesting), en het verbranden van boerderijen die in het schootsveld lagen.

Het hele stuk komt van deze site, waar je ook nog meer achtergronden kunt lezen:
http://home.tiscali.nl/~grebbelinie/geschiedenisMobilisatie.htm

"Op 8 september 1939 worden stroken land voor de Grebbelinie geïnundeerd. In de gemeenten Woudenberg en Leusden verlaten 65 boerengezinnen hun boerderij. Veel van wat ze achterlieten zou spoedig door burgers en soldaten worden geroofd. Ze moeten zich houden aan de bepalingen van het Bureau Afvoer Burgerbevolking, maar de eerste evacués mogen desondanks meer dan het voorgeschreven maximum van 30 kg bagage meenemen. Volgende evacuaties moesten bestaan uit ongeveer 1000 personen en burgemeesters kregen opdracht te zorgen voor huisvesting en uitbetaling van steun. Het streven was de inkwartiering bij burgers te laten geschieden. Omdat de regering de Duitse inval verwacht op 12 november 1939, laat men 5000 ha onder water zetten. Tweeduizend mensen verlaten hun woning. Boerderijen, die in het schootsveld stonden werden verbrand. Het water werd ingelaten bij de Grebbesluis en tegengehouden door de inundatiesluizen, zodat de weilanden tussen Ede en Veenendaal weldra enkele tientallen centimeters onder water stonden. Toen de inundaties in de eerste kom groot genoeg waren, kon het water doorstromen om de andere kommen te vullen. Ook de Veluwse beken werden als water aanvoer gebruikt, hoewel de inundatie van de Lunterse Beek bij de Engelaar mislukte, ondanks dat men het water probeerde te stuiten met zandzakken. Bij Scherpenzeel bleef veel grond droog en bij Amersfoort was de breedte van de inundaties gering. Het meest zorgelijk bleef de situatie bij de Grebbeberg. Er was een bomvrij gemaal nodig om inundaties te stellen in het voorterrein. Het kostte echter zoveel moeite om toestemming te krijgen, dat het gemaal in mei 1940 nog in aanbouw was. In de winter van 1939/'40 moesten de militairen ijshakken om het geïnundeerde gebied open te houden en deden oefeningen op de schaats."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is overigens wél zo dat er vlak voor de stad Utrecht ook de boel onder water stond: niet veel maar bij verschillende huizen stonden hun kelders wel onder water.
Overigens zijn er in prov. Utrecht in totaal drié inundaties geweest: de eerste in 1939 en later afgeblazen, de 2e in voorjaar 1940 en de 3e in 1944 door de mof vooral de omgeving Westbroek werd zwáárgetroffen, de 4e in Zeeland door Engelse bombardementen 1945.