wie is de oudste architect?

het is voor een project maar ik vind het niet op google

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oudst levende architect/architect die het oudst is geworden/eerste architect?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat meneer tomaat zegt
capthavoc
12 jaar geleden
een lastige want wat bedoel je met oudste ?
heel algemeen gezegd zou je ook de architect van bijv de piramides kunnen bedoelen ?
of van de inca tempels o.i.d ?
of van de tempels in ankor wath of zoiets
of de chinese muur etc etc
je kan dan mischien beter eerst zoeken naar het oudste gebouw ter wereld
en kijken of je daar de architect van kan vinden ? http://www.histotheek.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=104:oudste-gebouw-ter-wereld&catid=13:tijd-van-jagers-en-boeren&Itemid=66
Frimu2
12 jaar geleden
@ Tomaat .Als je de vraag goed leest is het de nu oudste!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Het is voor een project': wil je die krasse knar om een offerte vragen? Wat ga je bouwen?

Antwoorden (6)

Wikipedia zegt dat het de volgende Turkse architect is :

Koca Mimar Sinan Ağa (Ağırnas, 15 april 1489 - Istanboel, 17 juli 1588) is de bekendste architect (mimar is Turks voor architect) uit het Ottomaanse Rijk. Hij werkte als hoofdarchitect voor de Ottomaanse sultans Selim I, Süleyman I, Selim II en Murat III. Zijn bekendste bouwwerken zijn de Selimiye-moskee in Edirne en de enorme Süleymaniye-moskee in Istanbul. Hij was een van de eerste architecten ter wereld die in zijn ontwerpen rekening hield met aardbevingen.

Sinans invloed op de Ottomaanse bouwstijl en zelfs de hedendaagse Turkse bouwstijl is enorm. Zelfs in hedendaagse ontwerpen van Turkse moskeeën zoals de Mevlana-moskee in Rotterdam zijn Sinans ideeën terug te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Braziliaan Oscar Niemeyer

het helpt om de "hele zin" te zoeken

Toegevoegd na 1 minuut:
hiermee word dan de hoogste leeftijd bedoeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar wie is dat en hoe oud is die?
fremar
12 jaar geleden
Oscar Ribeiro de Almeida Niemeyer Soares Filho (Rio de Janeiro, 15 december 1907) is een van de belangrijkste architecten binnen de moderne architectuur
Wat dacht u van de Egyptenaren, er zijn werken bekent waar in beschreven staat er een ontwerper (architect) was van bv de piramiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oscar Ribeiro de Almeida Niemeyer Soares Filho (Rio de Janeiro, 15 december 1907) is een van de belangrijkste architecten binnen de moderne architectuur.
fremar
12 jaar geleden
Qua stenenbouw: dat waren de Egyptenaren die stenen van 70 ton gebruikten, ze op 0,1 mm haaks en vierkant uitslepen en ze lijmden met een precisie dat een briefkaart er niet tussenpast. Zijn ongeslagen kampioen.
Qua betonbouw: dat waren de Romeinen. Hun beton geldt momenteel nog steeds als het allerbeste Rijksgebouwenbeton dat ooit leverbaar was.
Zelfs zó goed dat inmiddels de portlandfabricage weer wat duurzamer dan vroeger zal worden gemaakt door het toevoegen van natriumcarbonaat (=huidig sodatype)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oudste met naam bekende architect is Imhotep, die voor farao Djoser de trappenpiramide bij Saqqara, Egypte ontwierp. Dan heb je het over ongeveer 2600 v.Chr. De Oude Egyptenaren vonden wat Imhotep had gedaan zo bijzonder dat ze hem later vergoddelijkten.