Waarvoor gebruikte de Egyptenaren hun schrift?

Ik moet een werkstuk maken over dit onderwerp. alvast bedankt voor de medewerking!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

wat denk je zelf?

ze gebruikte hun script om hun geschiedenis op te schrijven en om plannen die ze bedacht hebben verder uit te werken (zo zijn er plannen gevonden om een echt vliegtuig te maken,het model dat ze aan de hand hiervan gemaakt hadden werkte;D)

andersgezegd het schrift had als grote functie de reign van de farao en dus de goden vereeuwigen(dus religie vastleggen) verder had het ook als bijbetekenis om administratie te beoefenen/educatie en plannen verder in uitwerken (denk aan architectuur/uitvindingen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om net zoals wij en alle andere culturen van alles op te kunnen schrijven, vragen te stellen etc.
zoal je wel zal weten zijn er vele geschriften en daar is het egyptische er een van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Oude Egyptenaren schreven om dezelfde reden waarom wij schrijven: om zaken vast te leggen.
Eerst moet je weten dat hiërogliefenschrift geen alfabet is zoals wij dat kennen. Er zijn wel tekens die één letter uitbeelden, maar net zoveel die twee, drie of zelfs vier letters uitbeelden. Het schrift heeft ook veel meer tekens dan ons schrift: 750 in het Nieuwe Rijk, 3000 in de Griekse tijd. Het was dus lastig te leren, vandaar dat maar een kleine groep kon schrijven.
Egyptologen hebben alles in schrift gevonden wat je bij ons ook zou kunnen vinden: bijvoorbeeld inscripties op tempelmuren en stèles, biografieën in de graven, opbrengsten van de oogst, huur- en koopcontracten, huwelijksovereenkomsten, erfenissen, brieven naar de farao maar ook naar "moeders-de-vrouw", de inhoud van manden, kisten, kruiken (de Oude Egyptenaren hadden geen kasten), poëzie en verhalen, recepten voor medicijnen, dromenboeken, en waslijstjes, d.w.z.: de lijst van het wasgoed dat werd meegegeven aan de wasman. Schrijvers lieten soms hun namen achter op monumenten, een beetje graffiti dus.
In de bijgaande link vind je meer op het hiërogliefenschrift.