Wanneer viel het Romeinse rijk uiteen?

Ik bedoel dus wanneer het Oost en West Romeinse rijk uit elkaar ''gingen''.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

De Germanen onder de Heruul Odoaker grepen op 23 augustus 476 de macht. Odoaker stuurde de keizerlijke regalia naar de Oost-Romeinse keizer Zeno, waarmee Zeno de enige Romeinse keizer werd. Het jaar 476 werd dus gezien als het einde van het Romeinse Rijk. Het Oost-Romeinse Rijk veranderde in een Grieks rijk en bleef nog tot 29 mei 1453 bestaan.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het West-Romeinse rijk bleef tot 476 n.c bestaan. Het Oost-Romeinse Rijk bleef tot 1453 n.c. bestaan.
12 jaar geleden
Powergen
12 jaar geleden
Wat is de vraag dan wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag is wanneer de 2 uitelkaar vielen, niet tot wanneer ze stopten met bestaan.
ik denk dat ik het antwoord weet op uw vraag:
het rijk viel uiteen nadat de vorige keizer dood ging en er kwamen twee keizers die het rijk gingen besturen ze waren bontgenoten maar hielpen elkaar alleen als ze zelf baat bij hadden (dit was ook het efficientste want 1 keizer kon de taken moeilijk aan en twee rijken kun je het beter verdelen) later wilde toen het west-romeins rijk viel was het oost romeins rijk definitief niet romeins meer ze waren nog wel romeins maar de meeste waren niet eens romeien weer later probeerde de oost romeinse keizer het west romeins rijk deeltje voor deeltje te heroveren voornamelijk hun trots rome. maar de tegenstand van zowel hun eigen bevolking die er niets voor voelde en de vijand was zwaar en dat is hun ondergang geworden.