Ondanks dat er wel meerdere landen (i.e. de VS) betrokken waren bij de oorlog in Vietnam, was het geen wereldoorlog omdat-ie maar in één land is uitgevochten.

Dit valt onder een andere noemer, namelijk oorlog-by-proxy of Proxy-war. De strijd wordt dan als het ware door een andere partij dan de directe vijanden 'uitgevochten'.

Er zijn nogal wat van dat type oorlogen geweest, en bij veel van hen zijn - met name in de koude oorlog - de Verenigde Staten en de voormalige Sovjetunie betrokken geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De oorlog speelde zich alleen maar af in een gebied namelijk Vietnam. Dit in tegenstelling tot WOI en WOII waarin een veel groter gebied oorlog was.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook waren er veel minder landen bij betrokken dan in WOI en WOII
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oorlog en Vietman speelde zich alleen af in Vietnam (en een beetje in buurlanden, waar wat bommen vielen etc).

De 2e wereldoorlog speelde zich op vele continenten af (Hitler in Europa, Hitler en Mussolini in Afrika, de Japanners in Azie en Amerikaanse doelwitten als Pearl Harbor).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat deze zich in een beperkt gebied afspeelde.
Een wereldoorlog is een oorlog die niet beperkt is tot een land, regio of werelddeel maar wereldwijd, over een groot deel van de Aarde, wordt uitgevochten.

De benaming "wereldoorlog" is gegeven aan een tweetal gewapende conflicten die in de eerste helft van de twintigste eeuw zijn uitgevochten:

De Eerste Wereldoorlog (1914-1918)
De Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerder gegeven antwoorden zijn allemaal juist.

Het was nog niet eerder voorgekomen dat journalisten van kranten en tv-zenders zo dicht op de gevechten zaten. Een enkeling trok met de eenheden mee, maar de overige aanwezige oorlogscorrespondenten werden vaak net na een slag met de helikopter naar het nog smeulende slagveld getransporteerd.

Doordat de Vietnamoorlog de eerste oorlog was die massaal in de media te volgen was, was deze oorlog wel wijdverbreid bekend en tot in de meest gruwelijke details vertoond, bij veel gewone burgers over de hele wereld in plaats van voornamelijk bij de politieke leiders.

Maar zoals de vorige antwoorden al aangaven: de oorlog vond zich in Vietnam plaats met enkele grensoverschrijdende incidenten en daarmee is het een lokale oorlog.

Toegevoegd na 1 minuut:
"de oorlog vond zich in Vietnam plaats", moet natuurlijk zonder "zich" zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Vietnamoorlog speelde zich zoals eerder gezegd, alleen maar af in Vietnam. Ondanks de buitenlandse invloeden in deze oorlog, word het toch geen wereldoorlog genoemd. Zie de volgende bron: