Met welke problemen kreeg de gewone nederlander te maken tijdens de bezetting?

Wo II

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn gewone Nederlanders voor jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat hij alle mensen bedoelt die niet actief waren in het verzet of bij de NSB zaten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral van het passieve bezet.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Met het probleem weggevoerd en vergast te worden.

Antwoorden (4)

- Avondklok (dat je niet meer op straat mag zijn na een bepaald uur)
- Verplicht werken voor de bezetter
- Geen rechten meer, als de nazi's besloten dat ze je huis nodig hadden om een bunker van te maken dan kon je daar niet mee naar een rechter
- Constante controle door soldaten
- Weinig eten (hongerwinter)
- Je kreeg weinig gedaan tenzij je lid was van de NSB
- Onderlinge verdenking (zou hij een NSB-er zijn?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hongerwinter gold niet voor mensen op het platteland hoor, die hadden altijd voldoende te eten. Het lag er dus ook een beetje aan in welk deel van het land je toen woonde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, maar het trof wel een groot deel van de bevolking, vandaar dat ik het er toch tussen heb gezet.
Rechteloos heid,willekeur , terreur , intimidatie , diefstal (je fiets:)) of gewoon de pech om dood geschoten te worden als voorbeeld of wraak . tewerkstelling , in Duitsland onder gevaarlijke en slechte omstandigheden . En ik beschouw ook de Joodse ,Zinti , Roma en gekleurde medemensen ook als normale normale Nederlanders of als gewoon mensen ! Ja die gingen het vernietiging's kamp in .Ambtenaren moesten meewerken aan de praktijken ,(te enthousiast ) in het overhandigen van gegevens , van het bevolking register , of bij het ophalen van mensen (zoals de Nederlandse politie ) sommige/ vele kwamen in gewetens nood . Het zette mensen tegen elkaar op , in families enz .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 jaar een brok ellende en ruim 6miljoen doden.
daarbij nog bijkomend die mensen die voor tijdens en na de oorlog zelfmoord pleegden.
Laten we een ding hopen dat dit nooit weer gebeurd.
"WEES WAAKZAAM"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het eerste jaar weinig. Sommige mensen kregen te maken met inkwartiering van Duitse soldaten. De verwoestingen bij de invasie van 10 mei en de dagen erna werden opgeruimd. De binnenstad van Rotterdam was door het bombardement verwoest en mensen trokken naar familie. De klok werd gelijk getrokken met Berlijn (er zat circa 1 uur en 40 minuten verschil tussen Nederland en Duitsland) en ramen moesten verduisterd worden. Nederlandse soldaten waren een maand krijgsgevangen en werden weer vrijgelaten na een loyaliteitsverklaring.

Pas in de loop van 1941 begonnen de eerste problemen; in Duitsland waren al jaren tekorten geweest en de Duitse soldaten kochten koffie, boter, kaas en andere producten die in Duitsland al jaren niet meer te krijgen waren. In de loop van 1941 begon ook de toon tegenover de joden grimmiger te worden.

Geld moest worden ingeleverd en ook de radio moest worden afgegeven.

Langzaam aan kwamen meer dingen op de bon te komen. Dit gold met name voor de steden. Op het platteland en in de dorpen was er weinig schaarste. Leer (schoenen), koffie, melk, vlees, snoep, allemaal dingen die op de bon gingen.

Pas na september 1944 wordt er op grote schaal geëvacueerd in het zuiden. In het noorden breekt de hongerwinter aan.

Je kan zeggen dat vóór september 1944 er voor de gemiddelde Nederlander ongemakken waren, daarna veranderde het leven ingrijpender.