Hoe spraken de mensen in de omgeven van Nederland, rond het jaar 1000?.

Ik wil er achter komen hoe ze mijn achternaam schreven, ik heb al zo'n idee, maar het zal mij helpen om mijn stamboom verder terug te kunnen laten keren!.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Hoe ze spraken weet niemand, want er werd toen natuurlijk nog geen spraak opgenomen op bv een bandrecorder of zoiets. Hoe ze schreven is wel iets van bekend, maar de uitspraak weet je dan nog niet natuurlijk.

Of je dat verder zou helpen voor je stamboom valt nog te bezien, want in die tijd hadden mensen nog vrijwel geen achternamen. Die ontstonden pas toen men ze nodig had, in de grotere plaatsen wat eerder, op het platteland veelal pas vanaf 1811 toen dat moest van Napoleon.

Veel achternamen komen van een beroep (bakker, slager), van de naam van de boerderij of streek waar ze woonden, of patroniemen: Jansen (zoon van Jan), enz. Rond het jaar 1000 kon nog bijna niemand schrijven, en hadden achternamen voor gewone mensen nog geheel geen nut, als je buren en familie maar wisten wie je was.

In het jaar 1000 bestond er in het hele gebied van de Nederlanden zelfs nog geen hogeschool of universiteit. De enigen die in die tijd konden schrijven waren wat kloosterbroeders en een enkele geleerde die in het buitenland (Keulen, Frankrijk) gestudeerd had. Wat er toen geschreven werd waren enkel uiterst belangrijke zaken, zoals godsdienstige geschriften en overeenkomsten tussen edelen e.d.

Je stamboom uitzoeken (waar ik me al zo'n 40 jaar mee bezig houd) doe je door vanaf jezelf terug te zoeken, je vader, diens vader, diens vader en zo terug zo ver je kunt. Ook al zou je een geschrift uit het jaar 1000 vinden waar iets in staat dat een beetje lijkt op je achternaam, dan bewijst dat nog niet dat het een voorouder van je was. Dat ontdek je alleen door in de archieven zover mogelijk terug te zoeken, steeds van kind naar ouders. Tot het niet meer gaat omdat je tegen een tijd aanloopt waar geen dopen, huwelijken en begrafenissen van geregistreerd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle onderzoek deed en doe ik grotendeels in de archieven. Op internet staan erg veel fouten. Dan ben je straks een familie aan het uitzoeken die helemaal de jouwe niet is ;-) Ik ben bv 1 van de vrijwilligers die Genlias hebben ingevoerd, en ondanks dat dat heel secuur werd gedaan, plus dubbel gecontroleerd, komt daar ook heus wel een foutje in voor... Echt onderzoek doe je in het archief, met de originele stukken, en daar maak je dan kopies van zodat je van alles een bewijs hebt. En neem je stukken stamboom over van andere mensen die dat op internet hebben gezet dan neem je dus ook de door hun gemaakte fouten over... Sommige fouten kom ik telkens weer op websites tegen, omdat de één ze gewoon van de ander heeft overgenomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je achternaam betreft, als je die niet zegt kan ik er weinig over zeggen natuurlijk, maar mijn eigen achternaam is Nederlands, echter kwam hier door een (1) Duitse soldaat die rond 1700 in Nederland terecht kwam. Alle Nederlanders met deze naam stammen dus allemaal van die ene Duitse soldaat af. En dezelfde achternaam vind je tegenwoordig nog steeds in Duitsland, maar ook in Frankrijk. Het zegt echt niets over waar je naam vandaan komt zoals jij hierboven redeneert. Andersom heb ik ook 2 families met dezelfde achternaam die dichtbij mekaar wonen, al eeuwenlang, en waar niemand ooit een verwantschap heeft kunnen aantonen. Dat er vroeger minder mensen waren maakt niet uit want ook toen verhuisde men wel, en in 1811 was iedereen vrij om de naam te kiezen die hij wou, ook al was het die van de buurman, en waren ze verder geen familie van mekaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?gba_lcnaam=gebbink&gba_naam=Gebbink&nfd_naam=Gebbink&operator=eq&taal= Gebbink is een adresnaam, de naam van een boerderij of een stuk land, waar mensen zich naar genoemd hebben die er ooit woonden. Gewoon vanaf je vader terug zoeken, zijn ouders, die hun ouders, dan vind je vanzelf de eerste naamdrager ;-) Zie de link trouwens, daar staat erg veel op, en op die site kun je op elke achternaam (en voornaam) zoeken. Ik heb het idee dat je die nog niet kent? Ken je http://www.genlias.nl wel? Daar kun je je stamboom uitzoeken, als je bv de namen weet van je overgrootouders. Moet wel een poosje geleden zijn, maar dan kun je daar erg veel vinden, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh en nu ik toch bezig ben, want heb het idee dat jij nog niet echt goed weet waar je allemaal zoeken kunt: http://kranten.kb.nl/results daar vind je alle krantenartikelen enz waar de naam Gebbink in voorkomt, van vroeger tot nu. Op Van Mourik kun je daar dan zelf zoeken als je dat wilt.
'Nederland' in zijn huidige vorm bestaat natuurlijk nog maar een kleine 200 jaar, maar voor die tijd noemen we de taal die hier gesproken werd al 'nederlands'. Helaas zijn daar geen opnames van, en zelfs geen schrift, want 'de gewone man' hield zich niet met lezen en schrijven bezig; wat er op papier staat, is puur van de elite.

Regels voor de spelling van onze taal echter hebben we nog veel korter ; stukken van pakweg 200 jaar oud, hebben eigenlijk niet zozeer een vaste spelling ; mensen schreven zoals ze wilden danwel zoals ze spraken. Eén van de redenen dat oude boeken zo moeilijk te lezen kunnen zijn.

Ga je bijna 1000 jaar terug, dan is er dus geen peil op te trekken hoe een woord geschreven of uitgesproken werd, en was ook gewoon 'alles goed'. Veel familienamen uit die tijd - zo die al gebruikt werden, want officieel werden achternamen pas ingevoerd door Napoleon - zijn dan ook diverse malen veranderd van spelling. En....ook vandaag de dag is de spelling van namen niet aan normale spellingsregels onderhevig.

Een stambom terugvoeren tot (ruim) 1400 is, tenzij het gaat om een heel belangrijke adellijke of koninklijke familie, dan ook een zo goed als onmogelijke opgave.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bekend is dat in de omgeving Luxemburg/Duitsland/Belgie/Nederland een taal gesproken werd die veel op elkaar leek.
Daardoor komt het dat de duitse naam Mueller, in nederland mulder werd bevoorbeeld. Ulftman (naar de plaats) werd in nederland, Ulfman
En zo zijn er meer van dat soort vergelijkingen