wie heeft de arbeidswet in 1889 ingevoerd?

Toegevoegd na 4 minuten:
en wat houdt het in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (2)

De eerste Arbeidswet van 1889 werd ingevoerd door de rooms-katholieke Gustave Louis Marie Hubert Ruijs de Beerenbrouck. De wet verbood arbeid voor kinderen jonger dan twaalf jaar ook voor de landbouw en bevatte een aantal regels om de arbeid van kinderen jonger dan zestien jaar te beperken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het "ook in de landbouw" slaat op het feit dat het kinderwetje van Van Houten (1874) alleen voorzag in een verbod op werken in fabrieken en werkplaatsen door kinderen onder de 12 jaar. Door de arbeidswet van 1889 kwam daar dus het werk in de landbouw bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was Gustave Louis Marie Hubert Ruijs de Beerenbrouck. Hij maakte deel uit van de parlementaire enquêtecommissie naar de toestanden in fabrieken en werkplaatsen en was als minister van Justitie in het Kabinet-Mackay verantwoordelijk voor de eerste Arbeidswet in1889.

De wet hield in dat er een arbeidsverbod was voor kinderen onder de 12 jaar. Vrouwen en kinderen onder de 16 jaar mochten maximaal elf uur per dag werken. Ook werd het verboden op zondag te werken en kwam er een arbeidsinspectie. De arbeidswet van 1889 verbood ook vrouwen die op gevaarlijke plekken werkte, zoals fabrieken en werkplaatsen, te gaan werken binnen 4 weken na de bevalling.