In het kort:

Er kwam een parlement en die had wetten ontworpen tegen het cultuurstelsel. Inverband met er niet eerlijk gehandeld werd. Staat in mijn leerboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het geweten begon te 'knagen'! Lees de quote...

“Volk van Nederland, brandt u geen bloedschuld op het geweten? Twee eeuwen lang heeft daar (op Java) uwe vlag gewapperd; twee eeuwen lang hebt gij er den scepter der overheersching gezwaaid; millioenen en millioenen zijn van de handenarbeid der inboorlingen in uwe schatkist gevloeid en niets hebt gij hun teruggegeven ”