Hoeveel kerken zijn er ongeveer verwoest bij de beeldenstorm?

Ik denk dat de vraag genoeg zegt...

Toegevoegd na 17 seconden:
In 1566

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Tussen 10 augustus en begin oktober 1566 werden in honderden kerken, kapellen, abdijen en kloosters altaren, beelden en retabels, doopvonten, koorgestoelten, predikstoelen en orgels vernield, kelken en cibories vertrapt en schilderijen, kerkelijke gewaden en boeken verscheurd.

Toegevoegd na 3 uur:
Het exacte aantal is, gek genoeg, voor zover ik weet, nooit vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Honderden is een ruim begrip... Tussen de 100 en 999 dus...

Andere antwoorden (1)

leuk dat je het vraagt maar het antwoord is 0 want de beelden en schilderijen in de kerk waren verwoest en de kerk's zijn geld werd afgepakt maar de kerk zelf bleef heel

Toegevoegd na 4 uur:
of bedoelde je dat niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kerk bleef niet onbeschadigd en het interieur werd wel verwoest, dus de buitenkant staat dan misschien nog, maar daarom kan de kerk wel verwoest zijn.