Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is Japan precies bij de 2e WO gekomen?

Ik ben met geschiedenis bezig over de 2e Wereldoorlog. En nu ben ik bij een stuk dat Japan na de capitulatie van Duitsland door 2 atoombommen is geraakt.
Ik geloof dat ik het gedeelte gemist heb waarin Japan uberhaupt mee ging doen met de 2e WO, kan iemand mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

1.In 1940 tekende Japan met Duitsland en Italië het Driemogendhedenpact
2.In 1938 raakte Japan slaags met Mongolië en de Sovjet-Unie, maar deze landen behaalden onder generaal Zjoekov een overwinning op de Japanners in de Slag bij Halhin Gol, waardoor Japanse uitbreiding naar het noorden verhinderd werd en beide partijen zich achter de vooroorlogse grenzen terugtrokken. Door deze slag werd het accent van de Noordelijke Aanvalsgroep, die het Japanse Leger voorstond, verplaatst naar de Zuidelijke Aanvalsgroep, die de Japanse Marine, de eeuwige rivaal van het leger, prefereerde. In 1940 tekende Japan met Duitsland en Italië het Driemogendhedenpact, dat wederzijdse hulp beloofde bij een eventuele aanval. Vichy-Frankrijk werd door Japan en Duitsland gedwongen Indochina af te staan. Om de Japanse oorlogsinspanning te belemmeren, stelden de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en de Nederlandse regering in ballingschap die nog steeds de oliebronnen in Nederlands-Indië controleerde, een olie- en staalboycot tegen Japan in. Japan zag dit als een daad van agressie omdat het deze stoffen voor haar oorlogvoering nodig had. Dit leidde tot het plan van Japanse militairen onder leiding van admiraal Isoroku Yamamoto om de Verenigde Staten de Grote Oceaan uit te verdrijven. Aangezien de koloniale mogendheden Nederland en Engeland in Europa hun handen vol hadden, zouden de Japanners daarna de regionale heerschappij kunnen opeisen.
Het Japanse offensief
Met de bovengenoemde afweging in het achterhoofd, viel Japan op 7 december 1941 Siam, Maleisië (Malakka), de Filipijnen en de Amerikaanse marinebasis Pearl Harbor op Hawaï aan. Vier dagen later verklaarde Duitsland de oorlog aan de Verenigde Staten: enerzijds omdat Japan nu eenmaal een As-mogendheid was en Duitsland daar door het Driemogendhedenpact toe verplicht was, anderzijds omdat Hitler daarmee de mogelijkheid kreeg om de Amerikaanse bevoorrading van de Britten en de Russen tegen te gaan. Tot dat moment hadden de Verenigde Staten zich officieel buiten de oorlog in Europa gehouden, hoewel het binnen het kader van de voorzichtige anti-Duitse politiek van Franklin Delano Roosevelt wel materiële militaire steun verleende aan het Verenigd Koninkrijk en de Sovjet-Unie door het Leen en Pachtprogramma. Bron wikipedia zie link.Groet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ze hadden een bondgenootschap afgesloten met duitsland. Daarom gingen ze zich ermee bemoeien
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Japan had dezelfde expansiedrift als Duitsland, maar dan in het verre oosten. Japan viel daar vele landen binnen. Die landen waren vaak nog kolonies van Europese landen (bv hongkong - Engeland, indie -Nedeland) zo werd het al een groter internationaler conflict. Toen Japan Pearl Harbour (usa) aanviel werd het helemaal een wereldoorlog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwege een bondgenootschap met Duitsland. Duitsland met deze bondgenootschap in gedachte verklaarde Amerika de oorlog. Japan steunt Duitsland daarna door Amerika aan te vallen (pearl harbor etc (dacht ik!))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het kort:
Japan raakte bij de 2e Wereldoorlog betrokken op het moment dat ze Pearl Harbor bombardeerden:7 december 1941.
Echt zo'n datum en gebeurtenis die je voor geschiedenis moet leren hè?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nu draai je het om, niet Japan maar de USA werd bij WOII betrokken omdat Japan Pearl Harbour aanviel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Japan was allang in oorlog voor ze pearl harbour aanvielen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja,jullie hebben gelijk!
Ik draai het om,stom.
Omdat ze andere landen binnenvielen én een bondgenootschap hadden met Nazi-Duitsland zagen ze in dat een oorlog met de verenigde staten onvermijdelijk was, dus wilde ze de eerste slag slaan, dat deden ze met de aanval op Pearl Harbour

Toegevoegd na 23 seconden:
wilde = wilden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding