Wat zijn de drie redenen waarom Groot-Brittannië aan de leiding kwam van de Industriële evolutie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn hieronder al 4 of 5 redenen genoemd.

Antwoorden (4)

1 Ze waren toen al één van de rijkste landen.
2 Bevolking groeide langzaam door het hoge sterftecijfer.
3 Ze hadden nog geen last van concurrentie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was zeker geen evolutie maar een revolutie. Een uitbarsting van creativiteit, handelsgeest en wetenschap.
Waarom een land als Nederland achteruit sukkelt en een land als Singapore of China, de leiding neemt hangt af van de geestesgesteldheid van de bevolking.

Als je over die tijd leest, dan sta je verbaast over de de ontwikkelingen in die tijd.

De redenen:
1. Dankzij de voorafgaande commerciële en financiële revolutie had GB een over loed aan kapitaal en beschikte over een geavanceerd systeem om investeringen aan te trekken,
2. De regering van GB had een laissez-faire economische politiek. Ze liepen de ondernemers niet voor de voeten
3. De Britten hadden een grote sociale mobiliteit ontwikkeld
4. Gevolge of mede oorzaak: er ontpopten zich een groot aantal innovators.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling op de hierboven genoemde oorzaken:

De aanwezigheid van relatief eenvoudig te delven steenkool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1) met uitvindingen zoals o.a. de stoomtrein en de stoommachine : Engeland liep tijdens de 18de en 19de eeuw aan kop wat betreft uitvindingen
2) het bezit van vele koloniën,waardoor er veel grondstoffen beschikbaar waren
3) de grote trek van het platteland naar de opkomende (industrie-)steden,welke vooral in de loop van de 18de en 19de eeuw in hoog tempo verliep: daardoor groeide het arbeiderspotentieel enorm en groeiden de industriesteden (en trouwens als wrang zijëffect tevens de slumbs=de krottenwijken) explosief gedurende deze tijd.