Waarom versierde men vroeger hun gebruiksvoorwerpen

Waar was dat het nut van? Gewoon bezig zijn. Of cultureel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
? Vragteken vergeten :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo vroeger???
Wanneer vroeger??? Men versiert toch nog steeds gebruiksvoorwerpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouja Nu word het gedaan ;-) dat is het hele punt

Antwoorden (5)

Niet alleen vroeger ; ook nu nog zijn mensen vreselijke versierders. Kinderen kunnen het al niet laten overal stickers op te plakken of tekeningetjes te maken, maar geef een mens een wit vel papier, een pen en even iets zonder handen te doen (telefoneren ofzo), en het papier zal niet lang leeg blijven. We zijn versierders van nature, om dingen mooier te maken, eigener, persoonlijker, herkenbaarder of domweg fraaier.

Er is geen enkele, GEEN ENKELE andere diersoort die ooit de behoefte heeft zijn omgeving, zichzelf of zijn gebruiksvoorwerpen op welke wijze dan ook mooier te maken dan ze zijn. Mensen hebben dat echter altijd gedaan, althans, sinds we van moderne mensen kunnen spreken. De meeste van onze voorouders en naaste verwanten hebben die behoefte nooit gehad.

Uiteraard zijn er culturele verschillen te merken in de manier van versieren of de redenen waarom dingen versierd worden. En vaak ook best wel redelijk nuttige ook nog. Maar over het algemeen versiert de mens gewoon omdat hij het niet laten kan. En in een wereld waarin je vrijwel niets meer zelf HOEFT te maken, KOPEN we de dingen gewoon versierd.

Toegevoegd na 42 seconden:
Vermoedelijk is dit versiergedrag zelfs precies het ENIGE typisch menselijke kenmerk dat ons onderscheid van alle dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het punt dat je noemt over het vel papier heeft ook een andere oorzaak. Een meer psychologische dan puur versiering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is het puur versieren wat we doen. Geen enkel ander dier doet dat. Dat WAT je tekent eventueel een psychische verklaring kan hebben weet ik, maar DAT je tekent is puur onze versierdrang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
You got a point there;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,die versiert geen voorwerpen maar die verzameld dingen die hem zelf aantrekken (glimmende en gekleurde objecten vooral) en legt die op de grond. Maar dat 'versieren' noemen is dan weer een menselijk trekje.
Door middel van versieringen wil men iets mooier maken en er een eigen identiteit aan geven. Dit was ook waarom vooral de vrouwen vroeger monogrammen op hun linnengoed borduurden. Hiermee werd uitgestraald; "Dit is het beddengoed van mij/ mijn man/ mijn kind, of handdoek/zakdoek,servet enz.
Uiteraard werden er mooie , sierlijke letters voor gebruikt, want het oog wil ook wat!
De mannen deden hetzelfde met hun gereedschappen/ jachtvoorwerpen. Dit is bijv. mijn bijl, zelf gemaakt, hakt goed en ik wiil hem niet kwijt. Hij is erg geliefd en ik wil hem niet kwijtraken aan een ander. Omdat zij van hun voorwerpen hielden, werden ze zo mooi mogelijk versierd.
Je geeft daar ook je liefde mee door aan het object van jouw liefde. In feite geven mannen of vrouwen ook mooie sieraden of versierselen als mooie kledingstukken aan hun geliefde en willen ouders ook hun kind zo mooi mogelijk aan de wereld tonen. Wat je liefhebt, koester je en dit laat je zien door het extra mooi te maken!
12 jaar geleden
het versieren van alledaagse gebruiksvoorwerpen werd (en wordt) gedaan omdat mensen op die manier iets extra 's en persoonlijk willen toevoegen aan wat ze veel gebruiken.
het was ook een teken van welstand dat je het kon veroorloven om hier tijd (of geld, als je het door een ander liet doen) aan te besteden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het begonnen is vanuit verveling, iets te doen willen hebben. Iemand kraste ergens in, plukte aan een takje...
Ik merk t ook als ik bij een kampvuur zit, het liefst wat ik dan doe is een stok pakken, de bast er zo netjes mogelijk afhalen en verzinnen wat ik ermee kan doen, iets inkerven, een puntje aan slijpen... En ondertussen lekker bij het vuurtje zitten natuurlijk. Kan me zo voorstellen dat vanuit dat soort situaties de mens dingen is gaan versieren. Het gebeurt gewoon.

Op den duur ontwikkel je natuurlijk je eigen stijl in dingen versieren, en binnen een leefgemeenschap kan die stijl best overeenkomen met elkaar, aangezien je alleen elkaar kent en veel dingen overneemt.
Zo ontstaat een eigen stijl van een stam, hun kenmerk. (Zoals er onderscheid is te zien in prehistorische versierde potten, aan de patronen is te ontdekken tot welke stam de houder behoorde)
De minder creatieveren doen gewoon na wat de voorganger deed wat betreft het beschilderen van een pot, de meer creatieve mensen bedachten iets nieuws en brachten zo ontwikkeling in de kunst.
Zo ontstaat langzamerhand een onderdeel van een cultuur.

Toegevoegd na 3 minuten:
En verveling ontstaat natuurlijk als je alles wat je kan doen al gedaan hebt, dus waren de mensen al best ver ontwikkeld in zichzelf voorzien van dagelijkse levensbehoeften. Daarna ga je iets nieuws verzinnen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En verveling ontstaat natuurlijk als je alles wat je kan doen al gedaan hebt, dus waren de mensen al best ver ontwikkeld in zichzelf voorzien van dagelijkse levensbehoeften. Daarna ga je iets nieuws verzinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps. Twee keer op bewerken gedrukt :)
volgens mij waren versieringen ook een vorm van status