Hoe weet men hoe groot het kruis was waar Jezus aan gekruisigd is?

In films en schilderijen zie je meestal dat het kruis laten we zeggen een meter of 3 hoog is. Was dat echt het geval?
Zijn er restanten gevonden van kruizen uit die tijd?
En wanneer werd een kruisigen het eerst gedaan?
Eigenlijk dus meerdere vragen in één....:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men weet ook dat jezus nooit blank geweest kan zijn, dus ik gok zomaar dat afmetingen van het kruis ook aangenomen zijn vanuit het niets. Dat kruisigen werd wel veel gedaan dus ik denk dat daar wel een idee van is, kan zelfs nog dat het beschreven is in oude romeinse overleveringen. Jezus liep nooit met het hele kruis maar alleen met de ligger als ik het goed zeg. In de verhalen komt dat er meestal ook anders uit. Het kruis zal sowieso hoger geweest moeten zijn dan +/- 2 meter om effectiviteit bij iedereen te garanderen. En aangezien het hoger maken ervan geen echt nut zou dienen, zou ik denken dat het niet hoger is dan 2,5 meter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk ook nog dat het kruis een stuk in de grond moet staan. Als je een oud kruis vind en het is vier meter lang, zal je ook een deel daarvan in de grond moeten denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat als je na alle bekende splinters van het kruis bij elkaar geplakt tehebben een kruis hebt van 30 meter hoog en 8 meter breed en een dikte van 50 centimeter

Antwoorden (2)

kruizen zijn nog een lange tijd gebruikt, er zijn er dus ook een aantal gevonden, er is geen reden om aan te nemen dat die van Jezus anders was. bovendien waren de maten logisch, hoe langer het kruis, hoe moeilijker op te zetten, en als ie te kort was sta je zo op de grond ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
dit kruis is al erg oud, en er is een poppetje op getekend, wara je dus ook ongeveer de maten uit kan halen ;)

Toegevoegd na 5 minuten:
ik kan zo nog geen andere voorbeelden geven, maar het staat ook in mijn geschiedenis boek dus dat vertrouw ik wel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan men niet precies weten maar ze kijken meer naar wat is algemeen aanvaardbaar, maar er is gebleken dat Jezus helemaal niet gekruisigd is maar dat is weer een andere onderwerp. Dus weten het niet met 100% zeker