Wie kent de oorsprong van de foto (in toelichting) of kan deze achterhalen?

Het gaat om deze foto: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/Woundedkneeofficers.jpg

Hij staat in het wikipediaartikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Wounded_Knee_Massacre

De tekst bij de foto in het artikel luidt: US officers at scene of Wounded Knee, Buffalo Bill, Capt. Baldwin, Gen. Nelson A. Miles, Capt. Moss, and others, on horseback.

Ik weet dat Buffalo Bill (William Frederick Cody) in het leger heeft gediend. Echter ten tijde van de Wounded Knee Massacre was hij al lang en breed bezig met zijn wild-west show, waarmee hij wereldberoemd is geworden. Hij was echter wel bevriend (althans bekend met) Sitting Bull, een Lakota die kort voor de Wounded Knee gebeurtenis is doodgeschoten in een reservaat niet zo ver van de locatie van Wounded Knee. Hij was kort voor de mislukte arrestatie van Sitting Bull onderweg naar hem toe om hem ertoe te overreden zich over te geven, maar toen die opdracht is ingetrokken is hij onverrichterzake vertrokken.

Buffalo bill heeft omstreeks 1914 films gemaakt, ik vermoed zelf dat de foto uit die tijd dateert, maar ik kan de originele bron niet vinden.

Heeft iemand die bron, of kan iemand die vinden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de foto staat scenes of 1891
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jippiedoe, dat klopt, dat wist ik. De Wounded Knee Massacre vond echter plaats in 1890 en de films die gemaakt zijn over deze periode werden door Buffalo Bill onder meer samen met die generaal Nelson A Miles gemaakt rond 1914. Het kan natuurlijk ook zijn dat Buffalo Bill met deze andere mensen ongeveer een jaar na de slachtpartij poolshoogte is komen nemen om het zelf eens te zien, maar daar ben ik nu juist benieuwd naar, dus wanneer is de foto nu precies genomen en naar aanleiding van welke gebeurtenis (dus film, soort herdenking/inspectie etc.).

Het beste antwoord

http://narademo.umiacs.umd.edu/cgi-bin/isadg/viewseries.pl?seriesid=2806

op deze website over militaire activiteiten staat de foto vermeld
verder doorzoeken op buffalo bill levert allerlei mogelijkheden

Toegevoegd na 11 uur:
http://www.pbs.org/weta/thewest/resources/archives/images/wimg670/codypine.gif

dit is een foto met exact dezelfde personen en het volgende onderschrift
William F. "Buffalo Bill" Cody (at left) and Brigadier General Nelson A. Miles photographed by Grabill while scouting an Indian camp near Pine Ridge Reservation, South Dakota, on January 16, 1891, soon after the massacre at nearby Wounded Knee.

(National Archives)

dus gefotografeerd Gabrill
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig, dankjewel, ik zal eens kijken, ik had natuurlijk zelf al gezocht op internet, maar ik had het nog niet kunnen vinden. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De foto wordt inderdaad vermeld op: http://narademo.umiacs.umd.edu/cgi-bin/isadg/viewitem.pl?item=46940 helaas is die informatie niet heel specifiek, wel een heel interessante website verder trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar er zijn gelijkende foto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die foto uit de toevoeging op je antwoord was me inderdaad ook opgevallen. Hij moet dus 'kort' na de wounded knee gebeurtenissen gemaakt zijn. Zo te zien is Buffalo Bill de man die voor ons links zit op het witte paard, hij draagt zo te zien geen uniform, dus hij zal naar ik vermoed niet in het leger gezeten hebben op dat moment (wat ook overeenkomt met wat ik al dacht te weten). Ik vroeg/vraag me wel af in het kader waarvan deze foto's precies gemaakt zijn en op welke datum en locatie precies. Maar misschien kom ik op basis van deze website en deze foto's een stukje verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de datum staat er onder 16 januari 1891 Pine Ridge reservation South Dakota foto komt uit het National Archive
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, nu ik je foto opnieuw opzocht met Ctrl F op de site die je aanvankelijk gaf kom ik die datum ook tegen. Dat is inderdaad niet zo gek ver van Wounded Knee af. Er werden zelfs enkele gewonden van die confrontatie verzorgd in het Pine Ridge reservaat. Ik heb nu wat computerproblemen, maar ik zal straks even verder met mijn speurtocht. Bedankt voor het meedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit vind ik nou leuk zoekwerk
heb er helemaal plezier in
denk wel dat je het in het national archive moet zoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik deze bron mag geloven dan was General Nelson Miles (die ook op de foto staat) commandant van het leger van de Missouri dat rond de tijd dat de foto genomen werd de laatste hand legde aan de campagne tegen de Sioux Indianen. http://www.history.com/this-day-in-history.do?action=Article&id=4398 Hij zou de aan hem ondergeschikte kolonel Forsyth die de leiding had tijdens de gebeurtenissen in Wounded Knee nog bekritiseerd hebben (andere bron), maar hij was er formeel dus wel verantwoordelijk voor. Op 14 januari 1891 had hij zijn campagne dus volgens deze bron bijna afgerond. Het vreemde is wel dat hier staat dat Miles opdracht gaf om Sitting Bull te arresteren (kort voor Wounded Knee), maar elders lees ik dat de Indian Agent James McLaughlin ( http://en.wikipedia.org ) dat deed. Ik vraag me dus nog steeds af wat de rol van Cody (Buffalo Bill) was, maar ik weet wel weer iets meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik denk dat ik het heb: http://books.google.nl/books?id=dAvsj5yRW_0C&pg=PA48&lpg=PA48&dq=buffalo+bill+january+16+1891&source=bl&ots=wE6SO3p9N1&sig=NmU0fl7A5vOaF1-QuwaelpxkVAs&hl=nl&ei=nIvXSsrJMIq24QbKifzCAQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAgQ6AEwAA#v=onepage&q=buffalo%20bill%20january%2016%201891&f=false en dan de rechter kolom vooral. In het kort Cody (Buffalo Bill) was op een uitgebreide Europese tournee met zijn Wild West in 1890 en hij keerde later terug. Tijdens die periode schijnt hij door Generaal Miles gevraagd te zijn te bemiddelen om Sitting Bull op vreedzame wijze naar een conferentie te krijgen. (Eigenlijk arresteren), waarop de Indian Agent McLaughlin hier lucht van kreeg en geen zin in een circus had (misschien zelfs letterlijk gezien Cody's show) en McLaughlin schijnt daarover 'geklikt' te hebben bij de toenmalige president van de USA (Harrison) en die heeft Cody toen bevolen niet naar Sitting Bull te gaan. Cody kon het kennelijk (dit is eigen interpretatie) goed vinden met Miles en heeft nog enige tijd met hem opgetrokken. Nadat Miles omstreeks half januari 1891 de Sioux onder de duim had is de foto bij Wounded Knee genomen, pas veel later (in 1914) schijnen ze daar samen ook nog een film (of films) over gemaakt te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die films meen ik trouwens hieruit op te maken: http://books.google.nl/books?id=uId0XfLwvEEC&pg=PA30&lpg=PA30&dq=wounded+knee+picture+buffalo+bill&source=bl&ots=UEIXFv7zpI&sig=RYbTGURKn79vnZV1TSkjMUpMDjA&hl=nl&ei=wOjOSoLOCozW-Qbo7vSEAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1#v=onepage&q=wounded%20knee%20picture%20buffalo%20bill&f=false . Die generaal Miles wordt in een niet al te positief daglicht gezet door historicus Peter R DeMontravel, onder ander hier: http://www.jstor.org/pss/40133849 . Dat geeft me toch ook meer en meer te denken over de loyaliteiten en standpunten van Buffalo Bill. Aanleiding voor deze vraag was namelijk dat ik ergens gelezen had dat hij het beste voor zou hebben gehad met Indianen (hoewel hij ook tenminste een Indiaan had gedood tijdens een duel). Hoewel ik ook gelezen heb dat hij bijvoorbeeld Sitting Bull goed betaald heeft voor weinig werk in zijn show begin ik toch een beetje geschiedsvervalsing / -vervaging te vermoeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor vanavond houd ik even op, maar dit is nog een interessante link: http://members.ziggo.nl/dberents/buffalo_bill.htm dit lijkt mij meer met de werkelijkheid overeen te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://mfile.akamai.com/15525/wmv/webcast.ucdavis.edu/ucom/2006/Buffalo_Bil384K_Stream.asx AARDIG FILMPJE
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ER IS EEN ARCHIEF MET FOTO'S VAN GRABILL
http://biblioteca.universia.net/html_bura/verColeccion/params/id/6806.html
DEZELFDE FOTO IS NIET TE VINDEN MAAR WEL VANUIT ANDERE HOEKEN
http://photoswest.org/photos/00105251/00105294.jpg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verrassing, je hebt het beste antwoord gegeven. Ik ga overigens nog wel wat verder lezen over dit onderwerp.