waarom hielpen de Amerikanen ons in de 2e wereldoorlog?

De VS raakten betrokken in de oorlog na Pearl Harbor, maar dat was met Japan en niet met Duitsland. Was de Amerikaanse en Canadese hulp naastenliefde of was er ook een politieke motief om aan de Europese oorlog deel te nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

Na de aanval op pearl harbor verklaarde de amerikanen japan de oorlog waarna duitsland amerika de oorlog verklaarde dat is dus de aanzet om voor amerika duitsland ook te kunnen aanvallen.
12 jaar geleden
Er was echt geen sprake van "naastenliefde" of een politiek motief. De enige reden was economisch, omdat de VS Europa als hun achtertuin en het afzetgebied van Amerikaanse producten zag.

Hetzelfde als nu speelt met almaar die uitbreidingen van de EU, puur economisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er was ook een politieke reden: Zorgen dat de Europeanen geen communisten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee! Dat waren ECHT de redenen niet!!!Toch wel heel flauw weer om altijd dit soort gedachtenspinsels weer aan te dragen... De TWEE ENIGE ECHTE redenen waren dat:
1.) President Roosevelt eigenlijk (als afkomstig uit Europa - EN lid van de Democratische Partij, altijd op Europa en de wereld gericht!) al vanaf zijn aantreden in 1933 het gedoe met Hitler Duitsland met argwaan bekeek.
Maar hij kreeg geen poot aan de grond bij de Senaat, waarin de Republikijnen overhand hadden.
Wel kreeg hij er de Lend Lease Act (1941) (http://nl.wikipedia.org/wiki/Leen-_en_Pachtwet) door, waarmee wapens aan Engeland op afbetaling werden geleverd. Jawel: Republikijnen roken waar geld te verdienen viel, en Roosevelt maakte daar dan gebruik van.
(bijvoorbeeld: http://books.google.nl/books?id=cHflba5g-SkC&pg=PA58&lpg=PA58&dq=ambtsaanvaarding+Roosevelt&source=bl&ots=eBab4oD-LG&sig=loBhWpqKlc1SpBNRNEVEQjRPVnc&hl=nl&ei=Jjt7Tp3wK8HoOfzWiLIC&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CCAQ6AEwAQ#v=onepage&q=ambtsaanvaarding%20Roosevelt&f=false) of simpeler: http://nl.wikipedia.org/wiki/Franklin_Delano_Roosevelt 2.) HET ANTWOORD op jouw vraag: Als ronron1212 terecht zei: Doordat er een bondgenootschap de "As Berlijn - Tokyo" was, had Hitler min of meer de verplichting oorlog aan de VS te verklaren wanneer Japan in oorlog met de VS raakten. Welnu, de Japanners vielen de VS aan in Pearl Harbour. Hitler had weinig andere keus en verklaarde de VS simultaan de oorlog.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanval_op_Pearl_Harbor)
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Nazi-Duitsland)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PS. (JAJA16) Het lijk nu alsof ik ook op jou reageer. Maar wat jij zegt klopt wel: Vooral later waren de VS inderdaad bevreesd voor Communistisch Rusland in Europa, óók in verband met hun eventuele afzetmarkten. Economische redenen waren uiteindelijk zeker óók een motivatie om mee te doen.
Noch de VS, noch Europa heeft deze motivatie ooit echt kwaad gedaan: xepcoh schrijft ook op een computertje mede dankzij de economische groei die daardoor werd ingezet! Maar: het was zeker NIET de ENIGE of zelfs de HOOFDREDEN zoals door xepcoh min of meer gesuggereerd wordt! History runs like it runs, just like time does...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi Allardo, Ik heb niet de behoefte om een eindeloze discussie op te voeren, maar hier volgt een link waarmee met een feitenrelaas wordt aangetoond dat iedere oorlog wordt gestart uit economische motieven: http://www.gewoon-nieuws.nl/2010/09/rothschild-keizer-zonder-troon-slot/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard... wordt elke oorlog gestart uit economische motieven. Hoewel ik dat bij de start van WO II toch wel degelijk vermoed dat Hitler Duitsland 'belangrijke' politieke en ideologische idealen had om zijn ellende te starten.

Betreft de VS: ik lees hierboven dat IK dat economische aspect ook niet ontken! Wat ik probeer uit te leggen is dat dit voor (sommige mensen in de VS, waaronder de toenmalige president) niet het ENIGE motief was om ten strijde te trekken, maar dat dit door zwartkijkende medelanders wel weer keer op keer als enige argument wordt gebruikt! Wanneer jij je geld uitleent wil je het terug met rente, liefst zo hoog mogelijk.
Gaat Nederland in Afghanistan rotzooi proberen te regelen, dan verwacht Nederland dat er voor hun ook allerlei economische voordelen aan vast zitten. Voor wat hoort wat! Zo cru was het voor de Republikeinen in 1941 ook: wanneer wij ons met de oorlog gaan bemoeien willen wij er ook beter van worden. Dat hebben Roosevelt cs. als wisselgeld moeten accepteren. Hadden ze nog 'geluk' ook dat Hitler de VS de oorlog verklaarde en direct begon met VS schepen de grond in te boren! Afgezien daarvan: ik denk dat wij -alle verwerpelijke Amerikaanse economische motieven ten spijt- hier in West-Europa toch niet ongelukkig mogen zijn met het verslagen worden -mede door de VS, door hun militaire en economische hulp- van Hitler Duitsland.
Ik ben vaak in het Polen en Tsjecho-Slowakije van voor "De Wende" geweest (jaren 1985 - 88) en ben toen vreselijk overtuigd geraakt dat wij hier in het Westen ontzaggelijk veel geluk hebben gehad. Ondanks alle slechte zaken die hier plaatsvonden en wellicht nog plaats vinden! Leuke link, overigens. Maar... ik kende 'm al...
Anders waren wij soviet geworden, communistisch. Dat zag amerika niet zitten want dan hebben ze geen invloed in europa.. En nu wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
carmel163
6 jaar geleden
Dit is echt onzin. De Russen waren bondgenoten van de Amerikanen, ze vochten gezamenlijk tegen Hitler.
vanwege het opkomende muntstelsel van de duitser. de russen en mogelijk uit testen van de a-bom op een echt doelwit