Vallen de Vietnam en Koreaoorlog onder de Koude oorlog?

Aan de ene kant is het natuurlijk niet koud hoeveel mensen daar zijn vermoord en verminkt, máar het is hoofdzakelijk toch wel weer Rusland VS Amerika in de periode dat de Koude oorlog heerste!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, dat vallen ze niet. Het was trouwens meer het vrije westen versus het gele gevaar, zoals het toen werd genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je niet het 'rode' gevaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het rode gevaar was de Sovjetunie, dat ging om de koude oorlog. De oorlogen in Azië vallen dar niet direct onder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enorme chinese leger vertegenwoordigde in dit geval het gele gevaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar Amerika en Rusland steunde Zuid en Noord om de macht van de andere grootmacht te beperken... anders zouden ze nooit zoveel steun hebben gegeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rusland hield zich in dit conflict meer op de achtergrond en liet de kastanjes uit het vuur halen door China, al had ook Rusland er zijn belangen bij.
Indirect vallen de Koreaoorlog en de Vietnamoorlog inderdaad onder de koude oorlog.
Bij deze oorloggen probeerden de "grootmachten"
hun invloedssfeer uit te breiden of te beschermen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Zó is het!
De vietnam en korea oorlogen horen wel degelijk tot de koude oorlog. Het hele karakter van deze oorlogen waren dan ook sterk idealistisch.

Het waren/zijn echter wel onafhankelijke oorlogen omdat de sovjet Unie en de VS oficieel niet met elkaar in oorlog waren maar de lokale krijgsheren wel met financiële middelen of militaire middelen steunden.

Een leuk weetje is dat noord en zuid korea officieel nog steeds met elkaar in oorlog zijn.