hoe wist men in het verleden waar een oorlog zou worden uitgeochten?

ik heb net (voor de 3e keer) "300" gezien. ik vraag me alleen af hoe werd bepaald waar zo een oorlog in het verleden word uitgevochten en wie dat bepaalde. ik bedoel, als vijand kun je ook gewoon een stad onverwachts aanvallen (zoals de Vikingen deden).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via de Blackberry ping
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 300 wisten de Grieken dat de Perzen door die pas zouden moeten komen. Een ander goed verdedigbare plek, zeker met zo weinig mannen, hadden ze eenvoudigweg niet. Er viel dus weinig te bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat die film niet zo'n goed voorbeeld is van georganiseerde veldslagen. De spartanen konden zichzelf overgeven, en besloten een verassingsaanval op te zetten. Dat ze zo moedig tegenover het Perzische leger stonden had Xerxes niet verwacht, dat is dan niet echt bepaald georganiseerd. En die Spartanen waren echt gek, maar hadden wel veel lef. Weet niet of het in het echt ook zo was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het echt hadden ze sowieso veel meer manschappen dan slechts 300.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Thermopylae Daar staat in totaal 4000 Grieken, het aantal Spartanen wordt niet vermeld (dat Leonidas er persoonlijk 300 koos, wil niet zeggen dat er verder geen Spartanen waren). http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Thermopylae De Engelse pagina daarentegen vermeldt 7000 Grieken (en in het kadertje rechts de aantallen 5200, 7400 en 11.200). Verderop vermeldt deze pagina ook dat na enkele dagen vechten, nadat de Perzen een andere pas hadden gevonden, Leonidas het grootste deel van het leger wegstuurde en overbleef met 300 Spartanen, 700 Thespianen, 400 Thebanen en mogelijk een paarhonderd anderen. De huidige schattingen over het Perzische leger variëren van 70.000 tot 300.000. In 't kort: op 't laatst pas waren er *misschien* 300 Spartanen, maar in z'n geheel zijn er wel meer geweest.

Antwoorden (6)

Totdat een leger opgemerkt wordt door een verkenner oid. dan zal geprobeerd worden om dat leger te onderscheppen bijvoorbeeld. Het zal de ene keer een verassings aanval zijn de andere keer een bijna vooropgezette veldslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo slecht is dit antwoord niet. c+ van mij
Strategische punten waar je voordeel kan halen tov tegenstander. Toegangswegen waar een leger langs moet ivm toevoer spullen, eten, materieel, manschappen ed. En goede positie van verdedigingssteden om locatie te bepalen waar je zicht hebt en goede verdedigingsplekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak werdt dit buiten een nederzetting of stad gedaan met voordelen voor de thuis club.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige gevechten werden vooraf afgesproken. ( datum en plaats) Zoals bij de Amerikaanse burgeroorlogen bijvoorbeeld. Men zocht elkaar op, om voor eens en altijd duidelijk te maken wie de heerser van dat gebied was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een oorlog uitvechten is iets anders, een groot leger werd er op de been gebracht plus het nodige materiaal.
zoals; paarden, smeden ,wapens, koks en hun materiaal, tenten etc.
bomen werden om gehakt om ruimte te maken en om gevechtstoestellen te maken.
in het kielzoch van het leger kwam altijd een grote schare burgers mee zoals hoeren,kwakzalvers etc.
dus door de omvang was toen een oorlog uitvechten niet iets wat men even snel deed.

de vikingen, dat is een ander verhaal, die waren op rooftocht op zoek naar buit, met een kleine groep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bepaalde punten in een landschap zijn erg geschikt om te verdedigen. Hier waren dan ook de verdedigende legers te vinden. De aanvaller bewoog zijn troepen zo dat ze samen kwamen bij deze punten en dan kon het beleg beginnen.

Veldslagen , waarbij beide legers in het veld staan vonden ook vaak plaats bij dit soort strategische punten. De verdediger verwachte de vijand daar en sloeg dan ook daar het kamp op. Op het moment dat de verkenners of voorhoedes de vijand signaleerde werd het leger gemobiliseerd en bewogen ze richting de vijand. Als de legers tegenover elkaar opgesteld waren werd er vaak ook eerst nog even gesproken door de leiders van de legers om een dealtje te kunnen maken.

In 300 zie je dat de legers elkaar in een nauwe pas treffen. De logische plek om griekenland te verdedigen was in het noorden. Het leger van Xerxes moest via zee worden bevoorraad dus kon niet te ver landinwaarts gaan. De enige plek waar het leger griekenland in kon was via de pas van thermopylae. De grieken sloegen dus logischerwijs hier hun kamp op.

De Vikingen hebben maar weinig grote slagen geleverd in hun hoogtij dagen. Bij de vikingen waren het meer schermutselingen dan veldslagen.