Waarom gebruikte men vroeger rechte zwaarden?

Waarom hadden ze geen ronde zwaarde of gebogen zoals ze dat in Arabie toen hadden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

de zwaarden die in de middeleeuwen gebruikt werden in het westen waren voornamelijk slagwapens, grote massa en een overeenkomstig bereik ,de scherpte was niet heel erg groot ,de arabische zwaarden waren meer snijwerktuigen met een kleiner bereik een kleinere massa en een grotere scherpte. de reden dat ze zo gemaakt werden lag aan de vorm van strijd die geleverd werd, en de bepantsering van de strijders. voor iedere vorm was dat de beste oplossing in hun strijdmethode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat ook te maken heeft met de kunst (en dus vormgeving) uit die tijd. In de tijd dat er nog met zwaarder gevochten werd, waren we in Europa nog niet zeer ver ontwikkeld. In de kunst zaten slechte perspectieven in schilderijen en de mensfiguren waren eenvoudig. Ook gebouwen waren zeer simpel gebouwd.
In Arabië was de kunst toen heel anders, juist sierlijk en groots met veel decoraties op gebouwen en alledaagse gebruiksvoorwerpen.

Waarschijnlijk zit het verschil in vormgeving 'm ook hierin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en toevallig leek een groot recht zwaard ook op een kruis..:-)
en je ziet ook dat een japans katanazwaard ook lichte vorm had en die was ook licht.