hoe kunnen mensen van vroeger vertellen of door schrijven wat er allemaal gebeurde? en zijn het leugens?

Ik bedoel over die goden en middeleeuwen etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Degenen die konden schrijven noteerden wat er gebeurde in kronieken (een soort dagboeken maar dan officiëler). Veel van die geschriften zijn verloren gegaan maar van degenen die overgebleven zijn is de informatie samengebracht om zo de geschiedenis te kennen.

Ik zou het geen leugens noemen (met name met betrekking tot goden, wonderen etc), het was de manier waarop de mensen in die tijd de dingen beleefden en zij dachten echt dat wat zij als een 'wonder' beschouwden een wonder was, terwijl wij tegenwoordig anders tegen veel van die dingen aan zouden kijken omdat we beter begrijpen hoe veel dingen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee het zijn geen leugens
het zij of overgeleverde verhalen
of feiten die ontdekt zijn door het een bij het ander op te tellen.
12 jaar geleden
Leugens, niet echt. Gekleurde verhalen wel. Ken je de uitdrukking "history is written by victors"? Dat wil zoveel zeggen als "wie wint, bepaalt wat er in de geschiedenisboeken komt", kortom er staat vaak maar 1 interpretatie van de werkelijkheid beschreven. Maar dat geldt natuurlijk altijd, niet alleen in geschiedenis. Bijv.: er zijn nog precies dezelfde aanbieders van cultuur (musea, muziek, theater,etc.) als een paar jaar geleden. Toch vond het toenmalige kabinet dat er veel subsidie heen moest, en nu vindt men van niet. Wie wint, bepaalt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal gebaseerd op vroeger verschenen werken, opleiding, zelfstudie of eigen onderzoek. Dit geeft toch een een aanvaardbare tekst; bevindingen kunnen wel nationaal gekleurd zijn en een vertekening van de ware feiten inhouden.