Klopt het dat maarschalk Koetoezov sliep terwijl de Russische en Oostenrijkse generaals hun plannen opmaakten voor de komende slag bij Austerlitz?

Ik keek vanavond naar de film 'Voyna i mir', de meest schitterende verfilming van Tolstoj's boek 'Oorlog en vrede'. Hierin speelt zich een scène af waarin de Oostenrijkers met Mack en de Russen met o.a. Bolkonski hun plannen opmaken voor de veldslag die de volgende dag, 2 december 1805, zou volgen. Hierin zit de Russische aanvoerder Koetoezov in een stoel te slapen, waarna hij wakker wordt en zegt dat ze de slag vermoedelijk zouden verliezen. Ik vroeg me af of dit waargebeurd is of dat het slechts een verzinsel is van Lev Tolstoj.

Bijgevoegd deel 1 van war and peace, op 1.28.30 uur is het fragment te zien.
http://www.youtube.com/watch?v=5ckwcjR8lyo

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, Koetoezov sliep inderdaad erg veel (ook tijdens belangrijke gebeurtenissen). Later toen het Europese avontuur slecht afliep en Mack verslagen werd kreeg Koetoezov meer ruimte voor zijn eigen plannen en was hij ook erg actief tijdens de planningen.

Koetoezov was altijd al een groot tegenstander van een direct treffen met Napoleon en een groot voorstander van de indirecte oorlogvoering, zoals de verbrande aarde.