Wat is de oorsprong van de verjaardag vieren.

Wat is de geschiedenis of oorsprong van de verjaardag vieren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Vroeger dacht men dat boze geesten aangetrokken werden door jarige mensen. De aanwezigheid van vrienden en familie en hun cadeaus, goede wensen en gedachten zouden de jarige beschermen tegen onheil. In eerste instantie was het verjaardag vieren een voorrecht voor koningen en andere mensen van belang, later vierde men ook de verjaardagen van 'gewone' mensen en kinderen.

Tradities in Nederland:
Verjaardagstradities verschillen niet alleen per land, maar ook per gezin. Het is een jaarlijks terugkerend ritueel. Op je verjaardag kijk je terug op het afgelopen jaar en vooruit naar de jaren die nog komen gaan. Daarnaast benadrukt zo'n traditie nog eens extra de uniciteit van de jarige en de band met familieleden en vrienden.

Toegevoegd na 14 uur:
De oorsrong:
De De geschiedenis van onze verjaardagen is terug te voeren op de rituelen van de cultus rond de godheid Mithras. Romeinse soldaten zorgden voor de verspreiding ervan.

(tweede link)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Geloof je zo een puinige - door bezoekers geschreven - website? Ikke niet :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman
Ik wist de herkomst. Heb dat in een boek over feesten en folkore in het dagelijks leven gelezen. Dus in dit geval geloofde ik de bron wel.

Andere antwoorden (1)

Vroeger werd niet je geboorte dag gevierd, omdat de gewone man geen kalender had, maar je naamdag werd gevierd.
De dag van de heilige waarnaar je genoemd was, dit werd door de kerk bijgehouden.