Iedereen zondigt
Iedereen zondigt, zonder uitzonderingen. Als je denkt dat je geen zonden hebt, dan ben je hoogmoedig en dit is dus ook weer een zonde...
In de Bijbel lezen we dat er een vrouw was betrapt op het plegen van overspel. De wet destijds eiste dat zij gestenigd zou worden (dit is een gruwelijke dood; het komt erop neer dat je net zolang met stenen bekogeld wordt dat je sterft).
De Joodse leiders gebruiken deze vrouw als een val waar ze Jezus in wilden lokken.

Als Jezus zei dat de vrouw niet gestenigd moest worden, dan konden de Joodse leiders Hem arresteren, omdat Hij de wet van Mozes overtrad. Als Hij er bij hen op zou aandringen haar wel te stenigen zouden ze dat aan de Romeinen doorgeven, die niet toelieten dat Joden hun eigen terechtstellingen uitvoeren.

Maar Jezus heeft deze aanvallen heel mooi afgeslagen. Hij sprak tot hun hart en zei "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen." (Johannes 8:7). Door te zeggen dat alleen iemand die nooit zondigt de eerste steen mocht gooien, benadrukte Jezus het belang van barmhartigheid (genadig zijn en medelijden hebben) en vergeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het was dan toch ook een slimme kerel ;) :P+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je houd het niet vermogelijk en schijnt ook nog over water te kunnen lopen XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een variant op deze stelling is: Wie in een glazen huis woont moet niet met stenen gooien.

Andere antwoorden (5)

Ergens in de Bijbel wordt Jezus om raad gevraagd bij iemand die, volgens mij vreemd gegaan is. Ze willen hem hiermee verleiden, en hopen dat hij een verkeerd advies geeft, zodat ze hem daarop kunnen pakken. Jezus zegt, wie van jullie zonder zonde is, die gooit de eerste steen, de vrouw moest namelijk gestenigd worden. Toen dropen ze allemaal af. Hij bedoelt dus eigenlijk, kijk eerst naar jezelf voordat je een ander gaat beoordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt uit de bijbel wanneer Jezus ziet dat er iemand gestenigd gaat worden. De menigte staat klaar om met hun stenen te beginnen werpen waarop Jezus zegt: "Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen". Dit wordt vandaag nog gebruikt als mijn wilt zeggen dat iedereen ooit wel eens iets verkeerd gedaan heeft en dus niet direct iemand moeten veroordelen naar zijn daden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel gezegd komt het er op neer dat het niet juist is om (voor-) oordelen te hebben over mensen. Ieder mens heeft namelijk wel iets op zijn kerfstok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat betekent dat je geen kwaad moet spreken over anderen, aangezien je zelf waarschijnlijk ook niet waterdicht en vlekvrij bent.
12 jaar geleden
waar mensen leven worde fouten gemaakt en gezondigt, iedereen weet diep van binnen dat hij of zij wel eens gezondigt heeft maar we doen vaak naar de buitenwereld of wij goed zijn en andere mensen kunnen veroordelen.

Maar toen de vrouw gestenigt moest worden en jezus deze uitspraak deed durfde niemand meer te gooien.
Hoe terecht is het nog als je iemand anders veroordeeld als je van binnen weet dat jij ook veel zonden van gelijk kaliber begaan hebt?