Wat is het Concilie van Elvira

wij lazen dat het Concilie van Elvira in 310 had besloten dat Hemelvaart gevierd moest worden.. Maar wat is het Concilie van Elvira?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Dat is een kerkvergadering die in Elvira werd gehouden:
De Synode of (concilie) van Elvira is een synode die plaatsvond in 306 in Elvira (thans Ilíbris nabij Granada). Er namen minstens 19 bisschoppen aan deel, onder wie Ossius van Cordoba, de latere kerkelijke adviseur van Constantijn de Grote (280-337). Er namen ook enige tientallen clerici, vooral uit het zuidoosten van Spanje, maar ook uit andere gebieden
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De synode van Elvira ( Latijn: Concilium Eliberritanum , Spaans: Concilio de Elvira ) was een kerkelijke synode gehouden in Elvira in de toenmalige Romeinse provincie Hispania Baetica, dat behoorde tot de meer belangrijke provinciale synodes. De datum kan niet nauwkeurig worden bepaald, maar is vermoedelijk gehouden in het eerste kwartaal van de vierde eeuw, ongeveer 305-306. Het was een van de drie provinciale synodes, samen met de Synode van Arles en de Synode van Ancyra , dat leek op een oecumenisch concilie en er ook voor zou zorgen dat deze algemene synodes later gehouden zouden gaan worden. Het werd bijgewoond door negentien bisschoppen en zesentwintig presbyters, voornamelijk uit Hispania Baetica . Diakens en leken waren ook aanwezig.

De plaats van de bijeenkomst, Eliberri (of Elvira), was niet ver van het moderne Granada. Het stond waarschijnlijk onder het voorzitterschap van Felix van Accitum, waarschijnlijk omdat hij de de oudst aanwezige bisschop zou zijn geweest. Doel van het Concilie waren het herstel van orde en discipline in de Kerk. De canons die werden aangenomen hadden betrekking op het interne leven en de externe betrekkingen van de Spaanse Kerk van de 4de eeuw. Het Concilie van Elvira stond hoog aangeschreven en waarschijnlijk zijn later canons toegeschreven aan de Synode van Elvira.

Alle canons die betrekking hadden op joden waren gericht op een scheiding tussen joden en christenen. Canon 15 verbood een huwelijk met heidenen, terwijl canon 16 een huwelijk tussen christenen en joden verbood. Canon 78 stelt dat christenen die overspel met joden plegen werden verbannen. Canon 48 verbood de zegen door joden van christelijke gewassen en canon 50 verbood gedeelde maaltijden van christenen en joden.

Door canon 1 konden afvallige christenen zelfs in geval van het vooruitzicht van overlijden geen Heilige Communie ontvangen. Binnen de Kerk bestond een discussie of afvalligen terug konden keren in de Moederkerk. Canon 35 verbood een bisschop een afvallige terug te laten keren tot de Kerk, indien een andere bisschop deze had geëxcommuniceerd. Canon 33, gelastte het celibaat voor alle geestelijken, getrouwd of niet. Canon 36 verbood afbeeldingen in kerken, canon 38 stelde voorwaarden aan de doop.

De schaarse documentatie van de synode van Elvira werd voor het eerst samengesteld door Ferdinand de Mendoza in de Confirmando Concilio Illiberitano ad Clementem VIII in 1593.