Welke provincie van Nederland heeft de minste schade ondervonden van de WO II?

Onder schade versta ik alle ellende die bij een oorlog hoort: deportaties, doden, honger, vernielingen enzovoort.
Je antwoord kan ook gevoelsmatig zijn, want ik denk niet dat je een optelsom kunt maken. Misschien heb je ook een idee welke provincie het meest van de oorlog te lijden heeft gehad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Puur gevoelsmatig zeg ik Groningen. In het begin van de oorlog zijn de Duitsers daar vrij gemakkelijk door heen getrokken, Tijdens de oorlog zijn daar geen grote rampen gebeurt ( als je dat mag zeggen tijdens een ramp als een oorlog) en met de bevrijding is Groningen eigenlijk alleen maar meegenomen. Er is nergens echt om gevochten. Daarnaast is er relatief weinig honger geweest zoals in Holland. Maar als ik nu onzin heb opgeschreven wil ik graag gecorrigeerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flevoland want we waren er nog niet ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker makkelijk he...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
makkelijk?? nee, het enige goede antwoord denk ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1 voor de minduimers............!!!!
Oké: gevoelsmatig.
De jodenvervolging hebben de Duitsers landelijk gründlich aangepakt.
Het bombardement van Rotterdam was vreselijk met 800 doden en 80.000 daklozen, die hebben een extra portie ellende gehad.
Eind maart 1943 waren er al ± 227.000 Nederlanders tewerkgesteld in het Derde Rijk, de Arbeitseinsatz, ook die was landelijk.
Waren er dan geen verschillen?
Ja, ik denk het wel. Limburg was het eerst bevrijd in september 1944. Die hebben een paar maanden minder oorlog gehad.
In de hongerwinter kon je beter op het platteland zitten in een boerderij, daar was vaak nog wel eten.
En een waddeneiland als Schiermonnikoog hebben de Duitsers relatief met rust gelaten, op de laatste paar weken van de oorlog na, maar dat is een verhaal op zich.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Limburg was absoluut niet als eerste bevrijd. Tenminste niet de kant van de maas wat aan Duitse kant lag...
AWM
14 jaar geleden
Oké, niet geheel Zuid-Limburg, ik lees in Wikipedia:
"Op 12 september 1944 trokken de Amerikanen Zuid-Limburg binnen en werden de eerste Nederlandse gemeenten bevrijd, Eijsden, Mesch, Mheer en Noorbeek. Op 14 september 1944 werd Maastricht bevrijd."
100.000 Joden gedeporteerd, waarvan het gros in Amsterdam woonde. In September '44 is Arnhem met de grond gelijk gemaakt door de Duitsers. In maart '45 na Maastricht, Roermond zwaar beschadigd door de Duitsers. En natuurlijk Rotterdam op 10 mei 1940...

En dan vergeet ik helemaal het vergissingsbombardement in '43 op Nijmegen, terwijl de Britten dachten dat ze Kleve bombardeerde...

Om maar 4 provincies bij naam te noemen...

Globaal denk ik dat geen enkele provincie in Nederland ontzien is door de Duitsers...